Czy prawo chroni pasażera w razie upadku linii lotniczych?

Ostatnie miesiące coraz częściej przynoszą informacje o kryzysie dotykającym linie lotnicze, w tym o upadku niektórych przewoźników lotniczych. Jak się okazuje, obecnie obowiązujące przepisy nie chronią dostatecznie pasażerów.

rt 2017 10az 27

  Powodów upadku linii lotniczych można dopatrywać się m.in. w przyczynach zarówno leżących po stronie przewoźnika (tytułem przykładu można wskazać złą strategię przewoźnika i nieumiejętne zarządzanie linią lotniczą), jak i niezależnych od niego (np. ogólna zła sytuacja gospodarcza i kryzys na rynku). Co w razie powzięcia informacji o upadku linii lotniczych może zrobić pasażer, który już wykupił bilet na lot u upadłego przewoźnika? Czy prawo przewiduje ochronę dla takich osób? 

Rozporządzenie 261/2004

Zasady wypłaty odszkodowań za odwołany bądź opóźniony lot określone zostały w rozporządzeniu (WE 261/2004) Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r. ustanawiającym wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w razie odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającym rozporządzenie (EWG) nr 295/91. Niestety rozporządzenie 261/2004 reguluje jedynie obowiązki w zakresie wypłaty odszkodowania za opóźnienie bądź odwołanie lotu nakładane na przewoźnika lotniczego, który istnieje, prowadzi działalność i nie został zlikwidowany. Rozporządzenie nie obejmuje sytuacji, w której przewoźnik lotniczy finalnie zakończy działalność i linia lotnicza...



Marta Foltyn. Autorka jest adwokatem w kancelarii Kurzyński Kosiński Łyszyk Wierzbicki

Wydanie: 10/2017, PRAWO
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail