Usługi turystyki opodatkowane marżą - faktura, paragon fiskalny (część III)

Marek Piotrowski
prawnik, doradca podatkowy


Odrębność opodatkowania usług turystyki przy zastosowaniu procedury szczególnej, jaką jest opodatkowanie marży, skłania do pytania, w jaki sposób świadczenie tak opodatkowanej usługi winno być zgodnie z regulacjami ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług dokumentowane. Podstawowe obowiązki w zakresie dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu wyrażają odpowiednio art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, nakładający na podatników obowiązek wystawiania faktur, oraz art. 111 ust. 1, ustalający obowiązek rejestracji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, czego efekt stanowi konieczność dokumentowania dokonanej czynności stosownym paragonem fiskalnym.



Jak wystawić fakturę? Podstawową regułę w zakresie wystawiania faktur redaguje art. 106 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury stwierdzającej w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika oraz nabywcy.


Od tej dyspozycji przepisy przewidują jednak kilka wyjątków, wśród których należy wskazać na regulacje ustalające szczególny zakres treści faktur dokumentujących świadczenie usług opodatkowanych na zasadach procedury szczególnej - VAT marża. Mianowicie, zgodnie z brzmieniem art. 119 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik świadczący usługi turystyki na wystawionych przez siebie fakturach nie wykazuje kwot podatku.


Nadto, w stosunku do faktur, które dokumentują wykonanie usługi opodatkowanej na zasadach marży, obowiązujące przepisy wyrażają szereg kolejnych wymagań o charakterze szczególnym. Otóż, zgodnie z brzmieniem rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie...

Wydanie: 4/2009, PRAWO
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail