Blisko, coraz bliżej, czyli czy zdążymy z dworcami i lotniskami przed Euro (cz.II)

rt_2011_07-35.jpgZgodnie z obietnicą zaglądamy do Warszawy i Gdańska, aby sprawdzić, jak idą przygotowania do Euro 2012 na lotniskach i dworcach. O ile lotniska wydają się powoli finiszować, to przed koleją jeszcze dużo pracy.

W poprzednim numerze sprawdziliśmy, jak wygląda sytuacja w Poznaniu i Wrocławiu. Dziś przedstawiamy raport z dwóch następnych miast gospodarzy Euro 2012 – Warszawy i Gdańska.


Okęcie czeka na kibiców

Od początku czerwca podróżnych, którzy zawitają na lotnisko Okęcie, witają banery z napisami „Warsaw welcomes you” i logo Euro 2012. To znak, że – jak zapewnia rzecznik portu – Okęcie jest gotowe na przyjęcie kibiców. – Warszawski port lotniczy, jako jedyny spośród miast – gospodarzy, od początku przygotowań oznaczany był przez UEFA kolorem zielonym, oznaczającym, że przygotowanie obiektu do mistrzostw nie budzi żadnych zastrzeżeń – mówi Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy lotniska Okęcie. – Dlatego wszelkie inwestycje, jakich dokonujemy, związane są z rozwojem portu, a nie z Euro. – Infrastruktura lotniska już teraz umożliwia przyjęcie takiej liczby osób, jakiej można spodziewać się podczas Euro, ale pracujemy jeszcze nad zwiększeniem przepustowości i poprawą komfortu obsługi pasażerów – zapewnia Michał Marzec, dyrektor Lotniska im. Chopina. UEFA, jako organizator mistrzostw, wymaga, aby warszawski port lotniczy mógł odprawić co najmniej 29 tys. osób w ciągu 10 godzin prazzed rozpoczęciem meczu w Warszawie i 27 tys. w ciągu 10 godzin po zakończeniu. – Bywało już, że odprawialiśmy 50 tys. pasażerów dziennie, więc to nie jest żaden problem – przekonuje Przemysław Przybylski. – Pracujemy nad organizacją przepływu strumieni kibiców, tak, aby fani przeciwnych drużyn nie stykali się ze sobą w czasie odpraw. Po zakończeniu Euro chcemy zamknąć starą część terminala i zintegrować ją bardziej z nową, tak by całość wyglądała bardziej jednolicie.


Miliardy na inwestycje

W tym roku na inwestycje Okęcie planuje wydać 270 mln zł. Jeszcze w lipcu mają zostać otwarte dwa nowe pirsy, centralny i południowy. Budowane są od 2010 r. – Dzięki temu zwiększy się przepustowość lotniska – mówi Przemysław Przybylski. – Liczba rękawów, którymi pasażerowie wsiadają do samolotów wzrośnie z 15 do 27. Więcej ma być też sklepów i restauracji, pojawi się palarnia. Na lotnisku obecnie w użyciu jest tylko jedna droga startowa – DS 3. Druga – DS 1 – prowadząca w kierunku Ursusa jest w remoncie i nie może być używana do prowadzenia operacji lotniczych. Zgodnie z umową, wykonawca ma na przeprowadzenie tego remontu 14 miesięcy. Prace rozpoczęły się na początku lipca 2010 r., a termin zakończenia upływa 4 września 2011 r. Jednak wszystko wskazuje na to, że remont zakończy się już w sierpniu. Podobnie jak modernizacja dróg kołowania. Lotnisko wzbogaci się też o dwa nowe hangary, rozbudowane zostanie pole manewrowe, powstaną nowe płyty postojowe. Trwa budowa tunelu kolejowego, który pozwoli doprowadzić kolej do lotniska i umożliwi dojazd do centrum miasta w 15 minut. – Stacja, przygotowana przez port, jest już gotowa od roku. Tunel budują PLK , podobno linia ma zostać uruchomiona w lutym – dodaj rzecznik. W lipcu lub sierpniu ma ruszyć budowa pięciogwiazdkowego hotelu marki Renesans, zakończenie prac planowane jest na pierwszy kwartał 2013 r. Natomiast 800 metrów od terminalu, na skrzyżowaniu ul. 17 Stycznia i Żwirki i Wigury ma stanąć hotel klasy ekonomicznej. Okęcie chce też zdywersyfikować dostawców paliwa. Nowym ma być Lotos Tank, który wybuduje w porcie bazę przeładunkową. W ciągu najbliższych 10 lat Okęcie planuje wydać na inwestycje ponad 10 mld zł. W to wliczona jest budowa tzw. Chopin Airport City, czyli przekształcenie terenów zlokalizowanych przy dojeździe do lotniska w park biznesowo – handlowy.


Warszawa Wschodnia częściowo gotowa

Sporo roboty ma za to jeszcze w Warszawie kolej. W remoncie przed Euro są trzy dworce: Warszaw Centralna, Wschodnia i Stadion. Pierwszy sukces odtrąbiono na dworcu wschodnim. Jego część podmiejska została otwarta na początku czerwca. Cały obiekt wraz z przylegającym placem został gruntownie zmodernizowany. – Dworzec pozostał w dotychczasowej formie architektonicznej, ale wymienione bądź gruntownie odrestaurowane zostały niemal wszystkie jego elementy – tłumaczy Łukasz Krupniewski, rzecznik prasowy grupy PKP. – Prace obejmowały m.in. wymianę stolarki okiennej, posadzek, oświetlenia, remont dachu i nową aranżację wnętrza. Cała konstrukcja została wzmocniona, wymieniono też wszelkiego rodzaju instalacje. W jednym miejscu podróżni odnajdą nowe kasy biletowe, punkt informacyjny, wiadomości o rozkładzie jazdy, poczekalnię i toalety. W budynku zamontowano udogodnienia dla osób niepełnosprawnych – niewidomych i poruszających się na wózkach (mapy dotykowe, toaleta, kasa biletowa). Obiekt jest monitorowany zarówno w środku jak i na zewnątrz. Przygotowana została również informacja wizualna o rozkładzie jazdy, jednak zostanie uruchomiona dopiero wtedy, gdy zakończona zostanie przebudowa części dalekobieżnej dworca. Cały obiekt jest klimatyzowany. Gruntowny remont trwa w części dalekobieżnej dworca. Zgodnie z planem powinien się zakończyć na przełomie...

Wydanie: 3/2011, TRANSPORT
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail