Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie.
Przeczytaj całość , Zamknij to okno informacyjne.


Wszystkie chwyty dozwolone, czyli rzecz o przetargach na bilety lotnicze

Instytucja publiczna rozpisuje nieograniczony przetarg na bilety lotnicze, w którym startują biura podróży z całej Polski. Jedynym kryterium jest upust od ceny biletu lotniczego przewoźnika i wysokość opłaty transakcyjnej za wystawienie jednego biletu. Wygrywa biuro, które zaoferowało 20% upust na bilecie lotniczym i opłatę transakcyjną na poziomie 0,01 PLN. Nikt zaś nie nabiera podejrzeń wobec tak atrakcyjnej oferty. Nikt też nie zapyta: Na czym więc zarabia agent?


Każdego dnia na stronach internetowych instytucji publicznych można znaleźć informacje o przetargach na rezerwację, zakup i dostarczenie biletów lotniczych dla pracowników. W przypadku firm budżetowych wybór jakiegokolwiek podwykonawcy może być bowiem dokonany wyłącznie na drodze postępowania przetargowego. Wygrana w takim przetargu to nie lada gratka dla biur podróży, ponieważ wiąże się zwykle z kilkunastomiesięcznym kontraktem opiewającym nawet na setki tysięcy złotych. Nic więc dziwnego, że biura podróży agenci IATA działający w imieniu linii lotniczych toczą zaciekłą walkę o wygraną w takim przetargu. Walkę, w której niestety wszystkie chwyty są dziś dozwolone.


W procedurze przetargowej jedynym kryterium jest cena, jednak modele kryteriów cenowych mogą się między sobą różnić – począwszy od wysokości opłaty transakcyjnej czy wysokości upustu od ceny biletu lotniczego, a skończywszy na kryterium opartym na cenie całkowitej (czyli cenie biletu wraz z opłatą transakcyjną) na zadanej trasie. Jednak w większości przypadków obowiązuje


kryterium wysokości opłaty transakcyjnej i/lub upustu od ceny biletu lotniczego przewoźnika. Właśnie to kryterium w procedurze przetargowej okazało się idealnym polem do nadużyć praktykowanych przez nieuczciwych agentów.


Mechanizm tego procederu jest prosty. Nieuczciwy agent zawyża cenę biletu lotniczego, dzięki czemu może zaoferować w przetargu wyjątkowo atrakcyjny upust cenowy i nieprawdopodobnie niską opłatę transakcyjną na poziomie 0,01 PLN. Powiedzmy, że bilet lotniczy kosztuje 2000 zł, gdzie 1200 zł to taryfa...

Wydanie: 11/2011, PRAWO

  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy dwumiesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Bezpłatny biuletyn

Strefa prenumeratora

Nasze serwisy


ProMedia www.pws-promedia.pl    

Hotelarz www.e-hotelarz.pl    

Restauracja www.e-restauracja.com

Rynek Turystyczny www.rynekturystyczny.pl     Polski Jubiler www.polskijubiler.pl    

Nowoczesna Stacja Paliw www.e-stacjapaliw.pl

© ProMedia Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne Polityka prywatności