Kierunki rozwoju badań naukowych w turystyce

Reforma systemu nauki w naszym kraju przeprowadzona w 2010 roku pozwoliła (wręcz wymusiła) znaczące powiązanie teorii oraz praktyki, tak w zakresie szkolnictwa, jak i w zakresie prowadzonych badań naukowych.

 



 

Powołany 16 sierpnia 2011 roku Krajowy Program Badań określił strategiczne kierunki badań naukowych i prac rozwojowych oraz strategiczne programy badawcze. Podlegają one ciągłej modyfikacji wynikającej ze zmieniających się uwarunkowań, zadań oraz potrzeb gospodarki i społeczeństwa. Stąd źródłami finansowania prowadzonych badań naukowych oraz prac rozwojowych może być finansowanie budżetowe, europejskie (z funduszy unijnych) a także finansowanie przez określone podmioty gospodarcze zainteresowane bezpośrednio wynikami danych badań naukowych lub też finansowanie przez osoby fizyczne.

 

Badania naukowe w turystyce

Turystyka stanowi przedmiot badań wielu dyscyplin naukowych, np. geografii turyzmu, psychologii, socjologii, pedagogiki itp. Jest badana także przez wiele dziedzin naukowych, np. ekonomikę turyzmu, marketing turystyczny, antropologię, historię, prawo, architekturę krajobrazu, urbanistykę, ochronę środowiska, etykę itd. Przedmiot badań naukowych w zakresie turystyki może być rozpatrywany w różnych aspektach, np. przestrzennym (migracji turystycznych oraz pod względem zagospodarowania turystycznego), ekonomicznym (pod względem rynku turystycznego, usług turystycznych oraz skutków gospodarczych rozwoju turystyki), psychologicznym (uwzględniającym potrzeby człowieka, motywy podjęcia podróży wraz z celami podróży, życia oraz zachowania się w miejscu pobytu), społecznym (jest badana pod względem relacji między turystami a społecznościami odwiedzanymi, stereotypów społecznych oraz więzi społecznych), kulturowym (jest badana pod względem funkcji kultury, czyli pod względem oddziaływań pomiędzy kulturą turystów a kulturą społeczności odwiedzanych). Poniżej przedstawiono główne kierunki badań prowadzonych w Katedrze Zarządzania i Marketingu WSHiG.

 

Ryzyko w działalności przedsiębiorstw turystycznych

Ryzyko w działalności przedsiębiorstw turystycznych dotyczy każdego hotelu, restauracji, biura podróży itp. niezależnie od ich wielkości oraz specyfiki. Czym jest ryzyko, jak należy je interpretować, identyfikować, mierzyć oraz zarządzać nim w turystyce, służą prowadzone badania. Ryzyko w działalności przedsiębiorstw turystycznych może być rozumiane poprzez pryzmat (aspekt):


Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail