KONIEC spółki jawnej

Prowadzę biuro podróży w formie spółki jawnej. Firma została założona na czas oznaczony i od pewnego czasu zaczęła tracić na wartości, a nawet przestała realizować wspólny cel, jaki obraliśmy sobie ze wspólnikami. Czy taka sytuacja kwalifikuje się jako przyczyna uzasadniająca likwidację biura podróży i jak wygląda jego procedura?

rt-2013-07-39

Zawarta na czas nieokreślony spółka jawna może stracić na swej wartości dla jej właścicieli i taka sytuacja kwalifikuje się jako przyczyna rozwiązania spółki. Zaprzestanie realizacji wspólnego celu, którzy obrali sobie wspólnicy zakładając spółkę stanowi również przyczynę jej rozwiązania. Zajście przyczyn rozwiązania spółki powoduje z kolei wszczęcie postępowania likwidacyjnego. Jego zakończenie powoduje natomiast rozwiązanie spółki.

 

Likwidacja

Rozwiązanie spółki jest zdarzeniem odnoszącym się do wszystkich wspólników i spółki. I tak rozwiązanie spółki powodują:

• przyczyny przewidziane w umowie spółki,

• jednomyślna uchwała wszystkich wspólników,

• ogłoszenie upadłości spółki,

• śmierć wspólnika lub ogłoszenie jego upadłości,

• wypowiedzenie umowy spółki przez wspólnika lub wierzyciela wspólnika,

• prawomocne orzeczenie sądu.

Zaistnienie niektórych okoliczności jest powodem rozwiązania spółki. Będzie to np. upływ czasu, gdy zawarto umowę na czas określony lub zaistnienie zdarzenia przewidzianego w umowie spółki (np. podjęcie działalności konkurencyjnej przez więcej niż połowę wspólników). Wspólnicy jednomyślnie mogą postanowić w każdym czasie o rozwiązaniu spółki.

 

Upadłość

Wydanie: 5/2013, PRAWO
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail