Jakie czynniki kształtują ceny wycieczek turystycznych?

Wyjazd na zagraniczne wakacje to dla Polaka spory wydatek. Cena jest wprawdzie podobna jak w krajach tzw. Zachodu, ale za to zarobki naszych rodaków są kilkukrotnie mniejsze. Na zakup przeciętnej zagranicznej imprezy wyłożyć trzeba równowartość około średniej miesięcznej pensji netto, czyli mniej więcej 2650 złotych. Naszym sąsiadom z bogatszej Europy pensja taka starcza zwykle na atrakcyjny rejs wycieczkowcem.

rt-2014-03-33

Kwotą tej wysokości Polacy przejmują się tak bardzo, że przy zakupie odwiedzają omijanych zwykle przez nich agentów. Statystyki tych krajów wskazują, że 90 procent klientów przy wydatkach tej skali zasięga fachowych porad zamiast zdawać się na swoją, nawet wspieraną internetem, intuicję. Nic więc dziwnego, że naszych rodaków mają prawo nurtować pytania związane z cenami pakietów turystycznych, tym bardziej, że ulegają one okresowo dość istotnym zmianom. Jakie są więc zasadnicze elementy kształtujące ceny zagranicznych wycieczek w biurach podróży i czy mają one rzetelne oparcie w ekonomicznych realiach? Stosując pewne uproszczenie można wyodrębnić dwa okresy, w których czynniki kształtujące ceny różnią się zasadniczo od siebie. Inne zasady ich ustalania obowiązują w okresie tzw. first minute, a całkowicie inne w okresie tzw. last minute.

Ceny first minute – chłodna kalkulacja plus strategia cenowa

Ceny pierwszego okresu sprzedaży ustalane są w wysokości zapewniającej organizatorowi pełny zwrot kosztów poniesionych na wytworzenie oraz sprzedaż produktu. Zostaje ona dodatkowo powiększona o rezerwę na negatywne skutki nieprzewidzianych zdarzeń oraz o planowane przez organizatora zyski. Ceny są więc wynikiem procesów kalkulacji, a później sumowania wyżej wymienionych elementów. Podlegają one jeszcze modyfikacji w zależności od strategii cenowych przyjętych w danym sezonie przez organizatora. Te z kolei bazują na doświadczeniach biznesowych z poprzednich sezonów oraz przewidywaniach strategii cenowych u konkurentów. Pierwsza część zagadnienia jest stosunkowo prosta. Na bezpośrednie koszty produktu, czyli koszty ponoszone dla tzw. bezpośredniej korzyści turysty, składają się zwykle takie składniki jak transport (najczęściej lotniczy lub autokarowy), hotel (głównie noclegi i wyżywienie), transfer w destynacji (lotnisko-hotel-lotnisko) oraz ubezpieczenie (najczęściej obowiązkowe). Znaczna część tych kosztów uzależniona jest od poziomu kursów walut (dolara i/lub euro), a koszty przelotów dodatkowo od kosztów paliwa lotniczego (w zależności od zapisów umowy z przewoźnikiem lotniczym). Ponieważ pomiędzy momentem otrzymania ceny lub zaliczki a rozliczeniem z dostawcami usług występuje zwykle jakiś czas, to organizator zakłada w kalkulacji cen najbardziej prawdopodobny, jego zdaniem, poziom kursów walut. Nie może być on ani zbyt niski, aby nie powodować ryzyka za małych przychodów wobec większych kosztów, jeśli kurs w międzyczasie...

Wydanie: 12/2013, ANALIZA
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail