Ceny czarterów na letnie wakacje teraz i przed rokiem

Chętniej do Hiszpanii, Grecji czy Chorwacji. Traci Tunezja, ale również Egipt i Turcja. Co jeszcze dzieje się na rynku turystyki czarterowej?

pws-2015-08b-39

W tym miesiącu ceny a n a l i z o - wane są z pewnymi zmianami metodologicznymi, bowiem szczyt sezonu letniego jest już za nami i siłą rzeczy daty zestawianych cen trzeba było przesunąć na późniejszy okres. Na analizowanych 15 kierunkach średnia cena w pierwszym tygodniu sierpnia była wyższa od analogicznej średniej z roku ubiegłego o 132 złote. Jest to rezultat zbliżony do średniego wzrostu cen na wyjazdy dla różnych dat wylotów w sierpniu, które można było obserwować zwłaszcza od połowy lipca. Jest to sytuacja istotnie inna niż przed głównym sezonem, gdy różnice te były znacznie mniejsze i w pierwszych dekadach czerwca oraz maja wynosiły odpowiednio 15 i zaledwie 3 złote.

Było słabo …

Przyczynami niskiej dynamiki wzrostów cen w maju i czerwcu wobec zeszłego roku były nadwyżki podaży turystycznych imprez nad popytem, które powstrzymywały touroperatorów przed istotniejszymi korektami cen w górę. Nieco za duża podaż była (jak co roku) skutkiem zanadto obszernych programów przygotowanych przez touroperatorów i nazbyt wcześnie startujących łańcuchów czarterowych. W rezultacie nie natrafiały one na wystarczający popyt na wyjazdy, bo ten w ostatnich sezonach przejawia już wyraźną tendencję do koncentrowania się dopiero w okresie ferii szkolnych. W ten sposób powstała wyraźna nadpodaż w okresie przedwakacyjnym, która zaowocowała wysypem bardzo tanich lastów, a to z kolei działało hamująco na ceny wyjazdów również w samym szczycie sezonu. Popyt z kolei był nieco zmniejszony, ponieważ po pierwsze wystąpił zauważalny negatywny wpływ pierwszego (marcowego) zamachu w Tunezji na liczbę wyjazdów turystycznych do krajów Północnej Afryki, a po drugie, sprzedaży detalicznej, w tym zwłaszcza towarów „z wyższej półki”, nie sprzyjała specyficzna retoryka wyborcza kampanii prezydenckiej. Pomimo bardzo szybkiego wzrostu realnych płac doszło w Polsce do kilkumiesięcznego zupełnego zahamowania dynamiki ogólnej sprzedaży detalicznej, co było dość zaskakującą osobliwością na tle naszych sąsiadów (oprócz Ukrainy).

…a jest całkiem dobrze

W czerwcu, a szczególnie w lipcu, nastąpiło jednak odwrócenie sytuacji. Bardzo wzrósł popyt i optymizm konsumencki, co przejawiło się w szybkim powrocie do wysokiej dynamiki zakupów towarów i usług, a nawet bardzo silnego wzrostu rejestracji nowych samochodów, która pokazała najlepsze wyniki od 15 lat. Przewadze popytu nad podażą sprzyjało też dodatkowo sygnalizowane już wcześniej i widoczne wyraźnie zwłaszcza w ubiegłym sezonie zjawisko rosnącego wybrzuszania się popytu w głównym sezonie letnim na tle...

Wydanie: 5/2015, ANALIZA
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail