Drugi oddech kolei

Kolej kiedyś była filarem turystyki. Większość turystów dojeżdżała na miejsce wypoczynku i z niego wracała pociągiem. Był on najbardziej dostępnym środkiem transportu.

pws-2015-08b-52

W ciągu ostatnich dwóch dekad następował w Polsce stały odwrót od podróży koleją. Traciła ona atrakcyjność zarówno cenową, jak i pod względem komfortu. Stopniowo pociąg pasażerski kojarzony był raczej z ruchem lokalnym. W mniejszym stopniu – z podróżami pomiędzy głównymi miastami kraju. Wydawało się, że wraz z rozwojem sieci dróg, a co za tym idzie poprawą komfortu podróży, rola kolei będzie jeszcze malała. Tezę te wydawał się potwierdzać gwałtowny rozrost oferty przewoźników autokarowych, wożących pasażerów już nie tylko po kraju.

Problemy systemowe

Dostęp do dróg i autostrad wciąż jest w Polsce o wiele tańszy niż do szlaków kolejowych. Firmy działające na tym rynku ponoszą wysokie koszty finansowania infrastruktury i przenoszą je na klientów. Według Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), w wyniku między innymi remontów linii kolejowych i sieci trakcyjnych, w ubiegłym roku po raz kolejny zmniejszyła się w Polsce średnia prędkość kolei, która obecnie nie przekracza 25 km/h i jest jedną z najniższych w Europie. Na skutek tego zarówno przewozy, jak i masa ładunków, spadły o prawie 2 proc. Innym problemem, z którym muszą sobie radzić przewoźnicy międzynarodowi, jest interoperacyjność, czyli zgodność systemów w poszczególnych krajach. Transport szynowy jest pod tym względem bardzo wrażliwy. – Ciężarówką można bez problemu przejechać przez granicę. W przypadku kolei różnica w systemach technicznych...

Wydanie: 5/2015, TRANSPORT
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail