Czartery na początku jesieni

Szczyt sezonu za nami. Kto zyskał? Kto stracił? Comiesięczna analiza cen.

pws-2015-09m-33

W poprzednim wydaniu „Rynku Turystycznego” przedstawiliśmy comiesięczne porównanie średnich cen wyjazdów na najbardziej popularne kierunki letniego wypoczynku z lat 2014 i 2015 w okresie przełomu drugiej i trzeciej dekady sierpnia, czyli schyłku wakacji szkolnych i głównego sezonu urlopowego. Teraz kontynuujemy porównania w datach przesuniętych o nieco ponad miesiąc. Jest to praktycznie ostatnia możliwość reprezentatywnych porównań, gdyż w październiku liczba kontynuowanych kierunków ulega już znacznemu przerzedzeniu i bardziej pragmatyczne stają się porównania cen na sezon zimowych ferii szkolnych. Tym razem na potrzeby zestawienia została przyjęta trzecia dekada września, czyli sam początek kalendarzowej jesieni, a porównania dotyczą pobytów z wylotami w dniach pomiędzy 24 a 30 września, przy czym datą zestawienia cen jest dzień 10 września. Tak jak poprzednio zestawienie obejmuje średnie ceny dla jednotygodniowych wyjazdów z wyżywieniem all inclusive, dla osoby w pokoju dwuosobowym i w obiektach o kategorii czterech lub czterech i pół gwiazdki, czyli takich które są najczęściej wybierane przez ogół polskich turystów. Na analizowanych 15 kierunkach (wypadła już z nich Bułgaria, a zastąpiła ją kontynentalna Portugalia) średnia cena w pierwszym tygodniu sierpnia była wyższa od analogicznej średniej z roku ubiegłego o 86 złotych. Jest to rezultat dość wyraźnie niższy od średniego wzrostu cen na wyjazdy dla różnych dat wylotów od połowy lipca i w sierpniu, gdy różnice cen były wyższe o około 50 złotych. Jest to sytuacja związana z opisywanym już kilkakrotnie wcześniej na łamach „Rynku Turystycznego” zjawiskiem stopniowo wzrastającego wybrzuszania się cen w sezonie szkolnych wakacji i relatywnego spadku różnicy po oraz przed głównym sezonem. Jeszcze wyraźniej jest ono w tym roku widoczne w odniesieniu do przedsezonowego okresu wiosennego, gdy te różnice były jeszcze mniejsze i w pierwszych dekadach czerwca i maja wynosiły zaledwie odpowiednio 15 oraz 3 złote. Na wyniki zestawienia cen z końcowego okresu września wpływ wywierały w tym sezonie trzy czynniki, które powodowały, że jest ono mniej typowe w porównaniu z zestawieniami z poprzednich miesięcy, a także różne od sytuacji z lat poprzednich. Pierwszy z nich ma charakter czysto techniczny i wynika z tego, że w samym końcu sezonu wycieczki sprzedawane są z bardzo niewielkim wyprzedzeniem czasowym wobec dnia wyjazdu i w związku z tym mają już gównie charakter wyjazdów last minute. Implikuje to dużą zmienność cen i dlatego ich porównanie w danej dacie może czasami dać dość przypadkowy rezultat. Drugi czynnik ma już charakter bardziej fundamentalny i wiąże się z poczuciem obaw przez część polskich turystów wobec podróży do niektórych rejonów wakacyjnych...

Wydanie: 6/2015, ANALIZA

  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 





  
Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail