Sezon zimowy - co i za ile?

Ceny rosną, choć nierównomiernie. Coraz więcej czynników, nie zawsze ekonomicznych, wpływa na ceny – wynika z comiesięcznej analizy cen imprez turystycznych.

rt-2015-11a-34

W poprzednim wydaniu „Rynku Turystyczn e g o ” przedstawiliśmy pierwsze porównanie średnich cen wyjazdów zebranych w połowie października. Otwierało ono cykl porównań cen dla sezonu letniego 2016 wobec cen sezonu 2015, który będzie systematycznie kontynuowany. W tym numerze „Rynku” przedstawiamy jednak pierwsze porównanie cen wyjazdów na najbardziej popularne kierunki w szczytach sezonu zimowego 2015/16 i sezonu 2014/2015. Wydaje się to celowe z powodu braku istotnych zmian w cenach sezonu letniego oferowanych w połowie listopada wobec cen oferowanych miesiąc wcześniej oraz z faktu, że sezon zimowy, chociaż tradycyjnie znacznie mniej popularny w polskiej lotniczej turystyce wyjazdowej, to jednak bardzo szybko nabiera znaczenia, a niektóre ujawniające się w nim trendy mogą mieć również całoroczny, uniwersalny charakter. Na analizowanych 11 kierunkach średnia cena pobytów rozpoczynających się w pierwszym tygodniu lutego 2016, zebrana 5 listopada była wyższa od analogicznej średniej z roku ubiegłego o 89 złotych. Trzeba jednak zaznaczyć, że na tę średnią duży wpływ ma wyjątkowo wysoki przyrost średniej ceny hoteli czterogwiazdkowych, czyli takich, których dotyczy zestawienie, na Cyprze.

rt-2015-11a-35

Wynika on jednak nie tyle z kosztownej bieżącej oferty, ale z chwilowo bardzo atrakcyjnych cen na tym kierunku w porównywanej dacie przed rokiem. Bez uwzględnienia tej anomalii przyrost średniej ceny wynosi tylko 8 złotych i jest to liczba, która lepiej oddaje rzeczywistą sytuację w tym zakresie w biurach podróży, czyli w branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej. Sytuacja w zakresie średnich cen na poszczególnych kierunkach jest determinowana przez znaczną liczbę czynników, ale kilka z nich ma na nią wpływ zasadniczy. Zwykle należą do nich zarówno te, których wpływ ma klasyczny charakter cenotwórczy (kurs waluty, ceny paliwa lotniczego, tendencje inflacyjne w krajach turystycznego wypoczynku), jak również te, które bądź to przez wpływanie na ogólną podaż (przykładowo ewolucja konkurencyjnych wobec biur podróży alternatywnych wyjazdów tworzonych w oparciu o oferty tanich przewoźników), bądź poprzez kształtowanie ogólnego popytu na wycieczki (niebezpieczne incydenty i wzrost ryzyka na niektórych kierunkach), wpływają na generalne relacje popytowo-podażowe, a te jak wiadomo mają często zasadniczy wpływ na ostateczne kształtowanie się cen. Do tego zestawu należy zaliczyć jeszcze inny czynnik, którym są krótkoterminowe zakłócenia równowagi podaży i popytu na rynku występujące zwykle w końcowym okresie sprzedaży określanym często jako last minute. Chociaż ten czynnik ma często najbardziej...


Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail