Rynek płatności bezgotówkowych

O tym, co wydarzyło się w 2015 oraz czego możemy spodziewać się w kolejnym roku, opowiada Jarosław Archacki, dyrektor sprzedaży w firmie PaySquare. Rok 2015 rozpoczął się od kolejnej ustawowej obniżki interchange do poziomu najniższego w historii polskich płatności bezgotówkowych, która wyniosła 0,2 proc. dla kart debetowych oraz 0,3 proc. dla kart kredytowych.

pws-2016-01a-08

Ustawa ta wyprzedziła wprowadzane obecnie unijne przepisy, które obniżyły stawki do tych samych poziomów we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Dodatkowo liczba transakcji bezgotówkowych w Polsce cały czas rośnie. Według raportu NBP Postawy Polaków wobec obrotu gotówkowego, w 2009 roku częstotliwość transakcji dokonywanych kartami wynosiła zaledwie 36 proc. płatności, a już w 2013 przekroczyła 51 proc. Taki wzrost można zaobserwować nie tylko w Polsce – w 2015 roku płatności w Europie Centralnej wzrosły o ponad 10 proc., jak wskazuje światowy raport płatności 2015 opublikowany przez Capgemini. Pomimo tego, że płatności bezgotówkowe stają się coraz bardziej popularne, nadal ok. 70 proc. płatności w samej Europie jest regulowane w gotówce. Dlatego płatności cały czas są swoistym magnesem dla firm, które chcą działać w tej branży, proponując jednocześnie nowe rozwiązania. Z Polski możemy przytoczyć chociażby przykład płatności mobilnych, które już raczej na dobre zagoszczą na naszym rynku po sukcesie płatności zbliżeniowych, w których Polska przoduje na tle Europy. Kolejnym dynamicznie rosnącym rynkiem są transakcje dokonywane w internecie, gdzie nowe rozwiązania pojawiają się jak grzyby po deszczu – szacunkowa wartość transakcji w 2015 roku przekroczy 33 mld złotych.


W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail