Turystyka przemysłowa

14-15 kwietnia w Zabrzu, w łaźni łańcuszkowej Sztolni Królowa Luiza, odbyła się XIII Międzynarodowa Konferencja Turystyki Dziedzictwa Przemysłowego pod tytułem Nowe otwarcie dla turystyki – niematerialne dziedzictwo przemysłowe. W tym numerze przedstawiamy drugą część wniosków z tego spotkania.

pws-2016-06g-34

Organizacja tegorocznej edycji konferencji oraz towarzyszące jej targi byłym ważnym krokiem dla wzmocnienia roli turystyki dziedzictwa przemysłowego, zwłaszcza jej niematerialnego dziedzictwa, które jest jednym z priorytetów zawartych w Konwencji UNESCO w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego (2003), która mówi m.in. że „istnieje powszechna wola oraz wspólna troska, aby chronić niematerialne dziedzictwo ludzkości, które przejawia się w różnych dziedzinach i uznaje się je w: ustnych tradycjach i formach przekazu, włączając w to język jako nośnik niematerialnego dziedzictwa kulturowego; sztukach widowiskowych; społecznych zwyczajach, rytuałach oraz uroczystościach świątecznych; wiedzy o przyrodzie i wszechświecie oraz związanych z nimi praktykach; umiejętnościach związanych z rzemiosłem tradycyjnym” (www.unesco.pl). Niematerialne dziedzictwo kulturowe ma szczególne, często niedocenione znaczenie dla odbiorców. Nie może też istnieć bez dziedzictwa materialnego.

Tradycja przyciąga turystów

Możliwości tkwiące w potencjale istniejącym na styku między turystyką a niematerialnym dziedzictwem przemysłowym jako składowym elementem kultury, są zdaniem wielu ludzi branży, daleko niedostrzegane – co udowodniła m.in. ubiegłoroczna konferencja zabrzańska pt. Kultura, sztuka i przedsiębiorczość w przestrzeni przemysłowej). Nowe otwarcie na turystykę jest zatem okazją, by korzystając z doświadczenia tych, którym się powiodło, sprawić jeszcze więk sze zainteresowanie tematem nie tylko władz samorządowych, ale tych, którzy o rozwoju i promocji turystyki postindustrialnej decydują w szerszym tego słowa znaczeniu. Jest to tym bardziej istotne, że obiekty, które wpisywane są na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Naturalnego UNESCO, przyczyniają się w dużej mierze do promocji danego miejsca i kraju, to także ogromny prestiż wzmacniany przez deklarację współpracy i wsparcia ze strony władz samorządowych i lokalnych społeczności. Nie bez powodu jako temat konferencji wybrano Nowe otwarcie dla turystyki. Dziedzictwo przemysłowe przejawiające się w kulturowo wartościowych zwyczajach, pielęgnowanych tradycjach i zwyczajach, umiejętnościach i zachowaniu starych zawodów i zwyczajów autochtonów, działalności artystycznej, języku, tożsamości lokalnej i stylach życia czy nawet narracji literackiej, w wielu przypadkach jest jednym z magnesów przyciągających turystów. I chociaż wiele jest w tym względzie jeszcze do zrobienia, w ostatnich latach na Śląsku uczyniono milowy krok do przodu. Przykładem tego jest między innymi znakomicie rozwijająca się Industriada – cykl imprez na Szlaku Zabytków Techniki nagrodzony Złotym Certyfikatem POT – czy promowany przez Śląską Organizację Turystyczną festiwal Śląskie Smaki, odbywający się każdego roku w innej scenerii. W tym roku miejscem zmagań amatorów, profesjonalistów i pasjonatów śląskiej kuchni będą Katowice. Na uwagę zasługuje też znakomity Projekt Stowarzyszenia Fabryki Inicjatyw Lokalnych Nikiszowiec, wykreowany przez Stowarzyszenie z siedzibą w Katowicach. To przykład, jak zaangażowanie lokalnej społeczności uatrakcyjniło miejsce dotąd niepostrzegane jako atrakcja turystyczna, bez naruszania prywatności jej mieszkańców. Potencjał Nikiszowca to przede wszystkim niezwykła architektura, specyficzna kultura, tradycja, unikalny klimat i mieszkańcy. Wspólnie z nimi stworzono przestrzeń przyjazną turyście. Pokazano, jak pozytywne zmiany miejsca dotąd nieatrakcyjnego, z udziałem miejscowej ludności, mogą sprawić większe zainteresowanie turystów. Dzięki tej inicjatywie Nikiszowiec żyje swoim życiem, są organizowane wspólnie imprezy, takie jak Jarmark na Nikiszu czy Odpust u Babci Anny z udziałem mieszkańców dzielnicy i turystów. Zorganizowano szkolenie dla lokalnych przewodników, którzy z wielką pasją i znawstwem dzielą się z turystami swoją opowieścią o...


Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail