Ceny imprez sezonu letniego 2016 teraz i przed rokiem

Ceny ruszyły w górę, nawet na kierunkach uważanych za niebezpieczne. Sprzedaż odrabia straty z początku sezonu – twierdzi ekspert firmy TravelData.

pws-2016-08fr-27

W poprzednim w y d a n i u „Rynku Turystycznego” przedstawiliśmy porównanie średnich cen wyjazdów na najbardziej popularne kierunki letniego wypoczynku dla sezonów lato 2015 i 2016 datowane na 8 lipca. Na cenach wycieczek odbijał się wówczas jeszcze wyraźnie negatywny wpływ szoku wywołanego przez brexit, który przejściowo bardzo osłabił nastroje konsumenckie, zwłaszcza w obszarze Polski B. Zakłócił postępujący już proces silnego odbicia popytu, które nastąpiło w końcowej fazie rozgrywek Euro 2016. Również niekorzystny wpływ na popyt miały wówczas utrzymujące się nadal obawy przed wyjazdami do Turcji, Egiptu i Tunezji, czyli krajów budzących w tym sezonie obawy wielu osób w związku z utrzymującym się tam zagrożeniem terrorystycznym i postrzegane jako potencjalnie ryzykowne dla turystycznych pobytów.

Imprezy sportowe przejściowo zaburzają popyt w turystyce

Teraz przedstawiamy kolejne porównanie cen na 11 sierpnia, czyli w okresie kolejnej emocjonującej imprezy sportowej, jaką są Igrzyska Olimpijskie w Rio de Janeiro. Ma to o tyle istotne znaczenie, że wielkie wydarzenia sportowe zwykle nie idą w parze z koniunkturą na turystyczne wyjazdy. Jest to prawidłowość potwierdzana już wielokrotnie w praktyce, której zaprzeczać zwykli już tylko ludzie powiązani ze sportem lub sportowi entuzjaści. Tak stało się w pamiętnym dla branży turystycznej roku 2012, gdy piłkarskie mistrzostwa zaszkodziły branży nie tylko w Polsce, ale również u naszych zachodnich sąsiadów. Nie inaczej było również wiosną w tym roku, gdyż poprzedzający piłkarskie mistrzostwa maj był w Polsce pod względem sprzedaży wyjątkowo słaby, a w Niemczech jej spadki były szacowane przez branżowe media na około 16 procent. Po mistrzostwach sytuacja szybko powróciła tam do ogólnej normy, a w Polsce ujawnił się zaskakująco bardzo duży popyt, przy czym dwa z lipcowych tygodni okazały się rekordowe w dotychczasowej historii turystyki. Zainteresowanie igrzyskami ponownie odczuwalnie przyhamowało popyt na turystyczne wyjazdy w trzecim i czwartym tygodniu lipca, po czym dynamika sprzedaży zaczęła się ponownie wyraźnie poprawiać. Osobom mniej obeznanym z trendami sprzedaży w turystyce zwracamy uwagę, że reakcje konsumentów na znane im wcześniej wydarzenia następują wyprzedająco wobec nich o około 2-3 tygodnie. W sezonach wcześniejszych bywał to okres nieco dłuższy, ale profil konsumentów w turystyce stopniowo staje się coraz bardziej „last minutowy”. Dlatego też osłabienie dynamiki sprzedaży nastąpiło w dwóch tygodniach bezpośrednio poprzedzających igrzyska, a w czasie ich trwania sprzedaż zaczęła się wyraźnie poprawiać, gdyż wtedy nabywane były już imprezy na okres poolimpijski.

Tym razem zestawienie porównuje ceny last minute

W odróżnieniu od wielu poprzednich zestawień, dla porównań cen przyjęty został trzeci tydzień sierpnia, pomimo faktu, że wyjazdy w tygodniu pierwszym z punktu widzenia 11 sierpnia stały się już ewidentnie imprezami typu last minute, których ceny rządzą się już swoimi prawami. Mimo to postanowiono pokazać takie mniej typowe porównanie, po to aby przy okazji zaznaczyć, jak różna jest ta sytuacja od dość powszechnych wcześniej prognoz o bardzo słabym sezonie w turystyce wyjazdowej: ceny wzrosły bardzo znacznie, a przewaga popytu nad podażą przybrała skalę nie notowaną przynajmniej od sezonu 2013. W zestawieniu ujęte są średnie...


Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail