Turystyczny Fundusz Gwarancyjny: pomoże czy zaszkodzi branży?

9 września weszły w życie niektóre przepisy Ustawy o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

pws-2016-10zz-36

Fundusz w założeniu ma eliminować potencjalne kłopoty klientów biur podróży w związku z ich ewentualną niewypłacalnością. Powinny się one sprowadzić do dopełnienia niezbędnych formalności, około dwumiesięcznego oczekiwania na wypłatę zamrożonych środków oraz ewentualnego podjęcia decyzji w sprawie nowej alternatywy dla planowanego wypoczynku, z tym, że niestety często już o nieco wyższym koszcie. Klienci mogą więc uważać, że fundusz jest narzędziem, które w praktyce usuwa w problem strat związanych z niewypłacalnością biura z dokładnością do mogącej wystąpić różnicy w cenie ponownie zakupionej wycieczki. Z punktu widzenia branży turystycznej jako całości sytuacja jest jednak bardziej złożona. W szczególności znaczny niepokój wykazują duzi i solidni organizatorzy turystyki.

Zaczną prowadzić biznes w sposób ryzykowny

? Wyrażają oni dość uzasadnione obawy, że sytuacja dość dobrej obecnie stabilności branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej może po utworzeniu TFG ulec pogorszeniu, a wypadki niewypłacalności organizatorów mogą stawać się częstsze, godząc przy okazji w generalny wizerunek branży. Nowe przepisy mogą bowiem stanowić zachętę do prowadzenia działalności touroperatorskiej w sposób bardziej ryzykowny, do stosowania nieracjonalnie niskich cen wycieczek w celu szybkiego zdobycia udziału w rynku i jednocześnie do oferowania wysokich prowizji dla sprzedających je agentów. Działalność taka prowadzi zwykle do sytuacji finansowania działalności nie tyle z kapitałów własnych i odłożonych zysków (bo takich nie ma), ile z przedpłacanych przez klientów kwot na poczet przyszłych imprez turystycznych. Działalność tego typu można jakiś czas prowadzić metodą ucieczki do przodu, ale przy okresowym spowolnieniu koniunktury przestaje ona wystarczać i prowadzący ją organizator traci płynność finansową. Przy prowadzeniu takiego typu działalności objawiającej się często dynamiczną ekspansją biznesową może się okazać, że w takim momencie zabraknie środków z gwarancji nieadekwatnej do chwilowych rozmiarów działalności na pokrycie roszczeń...


Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail