Pozycja klienta niewypłacalnego biura podróży

Temat relacji prawnych pomiędzy klientem a biurem podróży, które ogłosiło upadłość, zawsze wzbudza emocje. Pochylili się nad nim prawnicy z kancelarii Wierzbicki Adwokaci i Radcowie Prawni Sp. k.

Z uwagi na fakt, że biura podróży jak każdy biznes niekiedy ogłaszają upadłość z powodu niewypłacalności, pamiętać należy o przysługujących klientom tych biur, na podstawie obowiązujących przepisów prawnych, uprawnieniach, zwłaszcza w sytuacji, gdy wyjazd turystyczny został odwołany.

Uchwała sądu najwyższego

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na wydaną niedawno przez Sąd Najwyższy uchwałę, w której, w odniesieniu do uprawnień przyznanych klientom niewypłacalnych biur podróży, Sąd Najwyższy wskazał na możliwość wstąpienia przez takiego klienta na drogę sądową celem otrzymania zwrotu wpłat wniesionych w ramach zapłaty za imprezę turystyczną (uchwała Sądu Najwyższego w składzie 3 sędziów z dnia 19 maja 2016 r., sygn. akt III CZP 18/16).

Obowiązki biura podróży

Analizując kwestię przedmiotowych uprawnień klientów niewypłacalnych biur podróży, w pierwszej kolejności wskazać należy, że zgodnie z ustawą z dnia 28 stycznia 2016 r. o usługach turystycznych (dalej jako „Ustawa”) przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie organizowania imprez turystycznych oraz pośredniczenia na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych zobowiązany jest m.in. do zapewnienia klientom na wypadek swojej niewypłacalności: 1)pokrycia kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej, w wypadku gdy organizator turystyki lub pośrednik turystyczny wbrew obowiązkowi nie zapewnia tego powrotu, a także 2)zwrotu wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, w wypadku gdy z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają w ich imieniu, impreza turystyczna nie zostanie zrealizowana, a także 3)zwrotu części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, odpowiadającą części imprezy turystycznej, która nie...

Wydanie: 11/2016, PRAWO
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail