Czy da się zmierzyć wpływ terroryzmu na turystykę wyjazdową?

Jak oszacować ryzyko i co właściwie jest bardziej bezpieczne – podróż samochodem nad Bałtyk czy lot samolotem i pobyt w którymś z krajów uznanych za niebezpieczne?

pws-2017-03b-28

Na koniunkturę w branży turystyki wyjazdowej wpływa stosunkowo wiele czynników, z których najważniejszy to sytuacja w zakresie dochodów gospodarstw domowych (a właściwie ich zmian), ale istotną rolę grają również nastroje konsumenckie oraz obawy przed ryzykiem wystąpienia zdarzeń o charakterze terrorystycznym. Ten ostatni czynnik – w przeciwieństwie do obu wymienionych wcześniej – ma wpływ na wyjazdy turystyczne na konkretnych kierunkach, których obawy te dotyczą oraz na tych, które korzystają z popytu substytucyjnego będącego wynikiem przesuwania się preferencji turystów wynikającego z poszukiwania akceptowalnego przez nich poziomu ryzyka.

Emocje podwyższają szacunki ryzyka

W pierwszym okresie po zaistnieniu zjawiska terroryzmu w obawach przed nim przeważa czynnik emocjonalny, który wynika z wysokiego gradientu zmiany, czyli było spokojnie i nagle pojawiły się ryzyka. Emocje zwykle znacznie utrudniają prawidłowe oszacowanie realnego poziomu ryzyka i powodują, że odczucia znacznie oddalają się od rzeczywistości statystycznej w tym zakresie. W tym względzie znany jest przykład mówiący o tym, że statystycznie rzecz biorąc najbardziej niebezpiecznym etapem podróży samolotem (traktowanej całościowo) jest dojazd na lotnisko. Wspólną cechą przeszacowywania obaw przed ryzykami podróży samolotem i terroryzmu wobec ryzyka podróży np. samochodem jest przekonanie, że poziom tego ostatniego jest kontrolowalny np. przez ostrożną jazdę i przestrzegania ograniczeń prędkości, podczas gdy awaria samolotu lub atak terrorystyczny jest całkowicie poza kontrolą poszkodowanego.

Chłodne statystyki pokazują inny poziom ryzyk

W rzeczywistości jest jednak inaczej. Ponad jedna trzecia ofiar śmiertelnych na drogach powstaje wskutek działań pijanych uczestników ruchu drogowego lub piratów drogowych np. wymuszających pierwszeństwo lub przejeżdżających na czerwonym świetle. Zagrożenia stąd wynikające i tak są...



  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail