Sprzedaż wycieczek po d pr esj ą nastrojów, a te pod wpływem polityki

Co przeważy koniunkturę – dobra sytuacja gospodarstw domowych czy nie najlepsza atmosfera polityczna – zastanawia się analityk TravelData.

 

 rt 2018 02a3 67

  Generalnie bardzo dobra koniunktura sprzedażowa w polskiej branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej swój dotychczasowy szczyt osiągnęła w drugim tygodniu stycznia. Od tej pory tygodniowe wolumeny sprzedaży wycieczek przeszły w dość wyraźny ośmiotygodniowy trend spadkowy. Wyjątkiem był dziewiąty tydzień roku (od 26 lutego do 4 marca), który jako umiejscowiony na przełomie miesięcy zanotował zwyczajowy skokowy wzrost sprzedaży spowodowany na ogół słusznymi obawami klientów przez zwyżkami cen po rozpoczęciu nowego miesiąca. Skala spadku wolumenu sprzedaży w tym trendzie, czyli między względnie dobrze porównywalnymi tygodniami, jakimi są drugi tydzień stycznia i drugi tydzień marca, wyniosła aż około 30 proc. Warto też dodać, że takiego trendu nie było w poprzednim sezonie, a między tymi samymi tygodniami panowała dość wyraźna stabilizacja, ostateczny spadek zaś nie przekroczył 5 proc. 

Większość czynników wciąż sprzyja koniunkturze

Powstaje zatem zasadne pytanie, co może być przyczyną aż tak wyraźnego obniżania się bieżącej sprzedaży wycieczek, tym bardziej że spośród najważniejszych czynników (zwykle operujemy czterema) mających znaczny wpływ na turystyczną koniunkturę większość kształtuje się pomyślnie. Główny, jakim są zmiany poziomu realnych dochodów gospodarstw domowych, kształtuje się pozytywnie. W trzech ostatnich miesiącach, za które posiadamy dane (grudzień 2017 r.-luty 2018 r.) dynamika realnych wynagrodzeń przekraczała 5 proc., czyli była o przeszło 3 proc. wyższa niż w analogicznym okresie przed rokiem, a ostatni raz podobnie korzystna sytuacja wystąpiła w okresie czerwiec-sierpień 2016 r. Sytuację gospodarstw dodatkowo wsparły nowe strumienie wypłat, takie jak rekompensaty dla rodzin górniczych za utracone w latach ubiegłych deputaty węglowe (2,35 mld zł), efekt równoległego łączenia emerytury z pracą, przyspieszone nabycie praw do emerytur dla osób, które takich świadczeń jeszcze nie pobierały, i przyspieszony strumień obligatoryjnych odpraw emerytalnych, związane z wprowadzoną w październiku ubiegłego roku reformą emerytalną. Kolejny ważny czynnik, jakim jest poziom obaw przed wystąpieniem niebezpiecznych zdarzeń na niektórych kierunkach turystycznych wyjazdów, również kształtuje się...



Andrzej Betlej

Wydanie: 3/2018, ANALIZA
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail