Sezon lato 2018 koszty niedostatecznej cyfryzacji okazały się ogromne

Z oficjalnych wystąpień istotnych przedstawicieli branży turystycznej dotyczących obecnego sezonu wyraźnie przebijają tezy o wyśmienitym sezonie i generalnie dużym optymizmie dotyczącym bieżącej sytuacji w branży.

 rt 2018 09az 29

  Był to albo „wyjątkowo udany sezon” – wrześniowa konferencja PIT „Zagraniczne Wakacje Polaków 2018”, albo „kolejny udany sezon” – wypowiedź prezesa PZOT we wrześniowych „Wiadomościach Turystycznych”. Wiele wskazuje jednak na to, że jest to niestety typowy optymizm urzędniczy, a priori nastawiony na pomniejszanie porażek i uwypuklanie sukcesów branży, lecz niemający wiele wspólnego z rzeczywistością. Sytuacja ta przypomina nieco tę z czerwca pamiętnego dla turystyki roku 2012, gdy na tezy przedstawiane przez autora na jednej z branżowych konferencji o widocznym już pogorszeniu kondycji małych i średnich touroperatorów, oficjele reagowali nad wyraz niechętnie, niemalże odsądzając ostrzegającego od czci i wiary. Pech chciał, że już niespełna dwa tygodnie po rzeczonym wydarzeniu niewypłacalność ogłosił znany organizator Sky Club, a niewiele później obserwowaliśmy historycznie bezprecedensową spiralę kolejnych 14 niewypłacalności mniejszych i średnich touroperatorów. W konsekwencji tej sytuacji w krótkim czasie odbyło się kilka dużych branżowych narado-konferencji, a głos w sprawie zabierał nawet sam ówczesny premier Donald Tusk. Wtedy też do świadomości oficjeli przebiła się w końcu konieczność stworzenia Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, który po długich przymiarkach i legislacyjnych procesach rozpoczął operacyjne funkcjonowanie w listopadzie 2016 r. 

 

Dziś jeszcze urzędowy optymizm

Źródeł obecnego optymizmu urzędnicy poszukują przede wszystkim w wysokiej dynamice wzrostu branży, przezornie omijając temat finansowych rezultatów tegorocznej działalności. Trochę to dziwne, bo w wielu wypowiedziach te same osoby często prezentują poglądy całkowicie odmienne, akcentując wyraźnie, że ich działalność nie ma na celu wyścigu na rozmiary biznesu, ale jest prowadzona dla osiągania zysków. Jak mantrę powtarzał to zwłaszcza były już prezes biura Neckermann Polska, nagabywany czasem przez dziennikarzy w kwestii systematycznego oddawania przez tego organizatora udziału w rynku na rzecz energiczniej rosnących konkurentów. Jeżeli więc za miarę sukcesu przyjąć wzrost biznesu przy zachowaniu rentowności, a jeszcze lepiej, gdy rentowność ta jest na przyzwoitym poziomie, to sukces branży staje się już nie tak klarowny, jak wynikałoby to z opinii działaczy. 

 



Andrzej Betlej

Wydanie: 9/2018, ANALIZA
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail