ECTAA oskarża IATA o stosowanie praktyk monopolistycznych

2019-05-28

Europejska Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej (ECTAA) złożyła do europejskiego organu ochrony konkurencji skargę na Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) za naruszenie art. 101 i 102 Traktatu UE. Działanie to podjęto po latach negocjacji, które miały na celu modernizację programu dystrybucji biletów lotniczych i uczynienia go bardziej partnerskim.

airport 3511342 960 720

W ciągu ostatnich lat stosunki handlowe między biurami podróży a liniami lotniczymi ewoluowały i nie mają już nic wspólnego z dawną relacją między przewoźnikiem a agentem. Obecnie linie lotnicze bezpośrednio konkurują z agentami w sprzedaży biletów lotniczych, a klasyczne systemy wynagrodzeń oparte na prowizjach zostały porzucone. Niezmienne pozostaje natomiast, że linie lotnicze nakładają na agentów bardzo rygorystyczne, jednostronne i nieproporcjonalne ograniczenia w zakresie dystrybucji biletów. Takie podejście oparte jest na IATA Passenger Agency Program (PAP), który w dalszym ciągu interpretowany jest w sposób tradycyjny, zwłaszcza w sprawach dotyczących agentów. Umowa o Agencji Sprzedaży Pasażerskiej, którą musi podpisać każdy agent akredytowany przez IATA, została opracowana 40 lat temu, jest archaiczna i nie spełnia już warunków.

ECTAA zawsze dążyła do zapewnienia równych warunków wszystkim kanałom dystrybucji i dbała o ochronę interesów zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców. Wszystkie podejmowane przez ECTAA próby dostosowania programu PAP do wymogów współczesnego rynku były przez IATA systematycznie odrzucane. Wskazano szereg kluczowych kwestii, które w opinii ECTAA ograniczają konkurencję na rynku dystrybucji biletów lotniczych. Nie są to pojedyncze problemy, ale kwestia traktowania PAP jako systemu faworyzującego linie lotnicze, a co za tym idzie ograniczającego konkurencję.

Mimo że Passenger Agency Program bezpośrednio przekłada się na działalność handlową biur, ich sytuację finansową i dystrybucję pośrednią, agenci turystyczni nie mają żadnego wpływu na podejmowane decyzje i są bezsilni, gdy chodzi o ustalanie zasad współpracy. Wynika to z faktu, że w skład organu zarządzającego PAP, IATA Passenger Agency Conference, wchodzą wyłącznie linie lotnicze, które jednostronnie decydują o zasadach programu.

Ostatnio w programie wprowadzono poważne zmiany, tzn. NewGen ISS nowy system zarządzania, który ma usprawnić system rozliczeń finansowych między biurami podróży a liniami lotniczymi. Nowe zasady ograniczają sprzedaż agentów, co zmusza ich do wczesnego finansowania sprzedaży po osiągnięciu pewnego progu, a także do zapewnienia sobie wyższych gwarancji finansowych.

-  System pośredniej dystrybucji biletów lotniczych został poważnie zachwiany przez nadużywanie dominującej pozycji IATA, i to w sytuacji, gdy powinniśmy bardziej niż kiedykolwiek ułatwiać konsumentom zorientowanie się w mnogości taryf biletów lotniczych i rosnącej liczbie usług dodatkowych, jakie oferują przewoźnicy - podkreśla Paweł Niewiadomski, prezes ECTAA.

W tej sytuacji ECTAA zwraca się do Komisji Europejskiej o wszczęcie dochodzenia w sprawie naruszenia przez IATA zasad konkurencji i o wymuszenie zaprzestania tych praktyk.


Polecamy
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail