Niemiecka turystyka 30 lat po upadku muru

Upadek Muru Berlińskiego w listopadzie 1989 r. i zjednoczenie Niemiec w następnym roku stały się najsilniejszymi motorami wzrostu niemieckiej turystyki przyjazdowej. Zaraz po upadku komunizmu (od 1993 r. istnieje wspólna statystyka) w starej Republice Federalnej notowano 31 mln noclegów gości z zagranicy rocznie, a w byłej NRD 3,4 mln. Od roku 1993 do 2018 liczba noclegów gości zagranicznych w Niemczech wzrosła ponaddwukrotnie, z 34,7 do 87,7 mln.

 

 rt 2019 11a 06

  To historia sukcesu – w ubiegłym roku zanotowano dziewiąty z rzędu rekordowy wynik niemieckiej turystyki przyjazdowej. Jednocześnie od czasu zjednoczenia niemiecka turystyka przyjazdowa rozwija się w dłuższej perspektywie szybciej niż turystyka europejska i światowa. W rywalizacji kierunków turystycznych zjednoczone Niemcy zajmują wysoką pozycję. Turystyka do Niemiec zyskuje dzięki doskonałemu wizerunkowi. W 2006 r., bezpośrednio po mistrzostwach świata w piłce nożnej, GfK Roper Nation Brands Index, który odzwierciedla wartość marki danego kraju, umieścił Niemcy na pierwszym miejscu wśród 50 porównywalnych krajów. Od tego czasu zawsze zajmują miejsce w pierwszej trójce. World Economic Forum postrzega Niemcy jako kraj wysoko rozwinięty gospodarczo, umieszczając je na trzecim miejscu w ogólnoświatowym zestawieniu 140 państw. Znajduje to również odzwierciedlenie po stronie podaży: trzecie miejsce w Travel & Tourism Competitiveness Index. Zjednoczone Niemcy osiągnęły pierwsze miejsce jako cel wyjazdów kulturalnych dla Europejczyków, pierwsze miejsce na świecie jako cel dla międzynarodowych targów branżowych, pierwsze miejsce w Europie jako kierunek dla konferencji i kongresów, pierwsze miejsce jako cel podróży miejskich dla Europejczyków, drugie miejsce jako cel międzynarodowych podróży luksusowych oraz pierwsze miejsce jako cel podróży dla młodych Europejczyków w wieku 15-24 lat. Wschodnioniemieckie kraje związkowe zyskiwały szczególnie na dynamicznym rozwoju turystyki w Niemczech. W samych tylko nowych krajach związkowych (w tym w Berlinie) liczba międzynarodowych noclegów w latach 1993-2018 wzrosła sześciokrotnie, z 3,4 mln do 20,5 mln. Berlin dominuje w turystyce przyjazdowej w nowych krajach związkowych z 15,1 mln noclegów turystów zagranicznych. W rankingu wszystkich 16 krajów związkowych Saksonia zajęła w 2018 r. dziewiąte miejsce z 2,2 mln noclegów zagranicznych, Brandenburgia i Meklemburgia-Pomorze Przednie z 1,1 mln noclegów znalazły się na 11. i 12. miejscu, a Turyngia i Saksonia Anhalt z 0,6 mln noclegów na 13. i 14. miejscu. Warto przypomnieć, że udział wszystkich nowych krajów związkowych, w tym Berlina, w niemieckim rynku turystyki przyjazdowej w 1993 r. wynosił tylko 10 proc. 


Wydanie: 11/2019, AKTUALNOŚCI
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail