2,8 mln gości oraz 6,1 mln noclegów: turystyczna destynacja Drezno i Kraina Łaby zanotowała swój najlepszy dotychczasowy wynik roczny oraz trzeci rok wzrostu z rzędu. Polska również rosnąco utrzymuje pozycję lidera wśród zagranicznych rynków źródłowych.
„Z liczbą 2,8 mln przyjazdów oraz 6,1 mln noclegów udało nam się zakończyć rok 2019 nowym turystycznym rekordem destynacji Drezno i Kraina Łaby. Tym samym zanotowaliśmy równocześnie trzeci rok wzrostu z rzędu. Radość z tego bardzo dobrego rezultatu dzielimy z wieloma podmiotami działającymi w turystyce. Ponieważ zarówno hotele, gastronomia, handel, kultura, transport czy branża eventowa, jak i gremia polityczne Drezna i regionu, w istotny sposób przyczyniają się do tego, że możemy oferować interesujące atrakcje oraz że nasi goście dobrze się u nas czują”, podsumowuje Corinne Miseer, dyrektor zarządzająca Dresden Marketing GmbH (DMG).
Łącznie destynacja Drezno i Kraina Łaby zanotowała wzrost liczby przyjazdów o 2,7% oraz noclegów o 1,4%. Przyrost był bardziej widoczny w Dreźnie: +3,1% liczby przyjazdów i +2,3% noclegów, podczas gdy w samym regionie Kraina Łaby po wyodrębnieniu noclegów pacjentów klinik rehabilitacyjnych wynik noclegowy miał nieznaczną wartość ujemną: -1,7%.
Zagraniczne rynki źródłowe: Polska, Czechy i Rosja kontynuują wzrost
Przeważającą liczbę noclegów, bo ok. 80%, destynacja Drezno i Kraina Łaby notuje z Niemiec. Natomiast jeśli chodzi o zagraniczne rynki źródłowe, to czołowa szóstka kształtuje się podobnie jak w roku 2018. Numerem 1 pozostaje Polska z 94.614 noclegami w 2019 r., na dalszych miejscach plasują się USA (89.894), Szwajcaria (77.169), Austria, Holandia i Rosja. Swój dynamiczny wzrost liczby noclegów z roku ubiegłego kontynuują Czechy (+9,1%), Rosja (+6,7%) i Polska (+3,7%).
Pieszy Szlak Wina kolejnym turystycznym produktem premium Krainy Łaby
Pomyślnie przebiega także wspólna promocja turystyczna miasta Drezna i regionu Kraina Łaby (Elbland). Olaf Raschke, prezes Organizacji Turystycznej Krainy Łaby (Tourismusverband Elbland Dresden e.V.) oraz nadburmistrz Miśni komentuje: „Marka Drezno i Kraina Łaby w międzyczasie bardzo dobrze zadomowiła się wśród touroperatorów jak i odwiedzających nas gości. Będziemy kontynuować rozszerzanie i optymalizację ofert turystycznych naszego regionu.“ Spory potencjał Raschke dostrzega w sektorze wypoczynku aktywnego. „Segment wędrówek pieszych wykazuje szczególnie duży potencjał wzrostu, któremu wspaniale wyjść naprzeciw możemy Saksońskim Pieszym Szlakiem Wina (Sächsischer Weinwanderweg). Przez udoskonalenie infrastruktury i oferty wrażeń dla zwiedzających Szlak powinien stać się turystycznym produktem premium dla celów promocji ponadregionalnej”, dodaje.
Marketing, ale także zarządzanie destynacją
Zakończona dużym sukcesem promocyjnym szeroka kampania DMG „1719 reloaded” z okazji 300 rocznicy ślubu saksońskiego księcia Fryderyka Augusta II (późniejszego króla Polski Augusta III Sasa) z Marią Józefą Habsburg, któraobejmowała także organizację przez DMG szeregu wydarzeń w mieście i okolicy, jak np. wodna parada na Łabie czy uroczyste zaślubiny w Pałacu Rezydencyjnym z iście królewską oprawą pary, która wygrała specjalnie dla tego celu zorganizowany konkurs, była preludium do transformacji DMG z organizacji czysto marketingowej do organizacji zajmującej się również zarządzaniem destynacją, gdyż projekt ten obejmował bieżące tworzenie nowych atrakcji turystycznych poprzez organizację eventów, a także włączenie w ten proces lokalnych partnerów. W sumie pod szyldem „1719 reloaded” 15 lokalnych podmiotów zorganizowało 30 wydarzeń, natomiast wielu innych świadczyło usługi na rzecz tych projektów – od fotografów po cukierników.
Rok 2020
W tym roku DMG realizować będzie obszerny projekt badania rynku obejmujący dozwoloną analizę zanonimizowanych danych pasywnych z sieci telefonii komórkowej, mającej dać dokładniejszy obraz na temat pochodzenia gości destynacji jak i ich zachowań na miejscu. „Badania rynku stanowią podstawę naszych strategii i decyzji. W ten sposób możemy na czas rozpoznawać trendy w ruchu turystycznym i odpowiednio szybko reagować. Dzięki analizie danych z sieci telefonii komórkowej po raz pierwszy uzupełnimy dotychczasowy badawczy niedostatek dokładniejszych danych dotyczących turystów jednodniowych”, mówi Miseer.
DMG wyraźnie obserwuje też zmiany zachowań turystów w kwestii organizacji podróży i dokonywania rezerwacji: więcej ruchu online, więcej turystów indywidualnych, także z zagranicy. „Odpowiadamy na to częstszą obecnością na targach skierowanych do odbiorców końcowych, a także rozszerzaniem komunikacji online, przykładowo kampaniami w serwisach OTA”, dodaje Miseer. Na stronach OTA, czyli Online Travel Agencies, internetowych turystycznych portali rezerwacyjnych, obserwowana jest tendencja, że odwiedzający je nie tylko dokonują rezerwacji, ale i pozwalają się zainspirować do wyboru kolejnego celu swych wycieczek. Celom skutecznego marketingu destynacji w internecie służyć będzie m.in. nowa strona docelowa www.visit-dresden.travel . Niezmiennie ważnym pozostanie efektywny mix działań online i offline.
DMG z uwagą obserwuje oczywiście też stopień i rozwój zagrożenia koronawirusem oraz jego wpływ na ruch turystyczny, jest w tej kwestii także w stałym kontakcie z odpowiednimi instytucjami.