incentive

Barometr SOIT

2020-07-03

To pierwsza i jedyna w Polsce inicjatywa podejmująca wyzwanie zmierzenia polskiego rynku podróży motywacyjnych. Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel od 2014 roku systematycznie przeprowadza badanie Barometru wśród swoich członków. Pomiary za lata 2017-2020 przeprowadziła certyfikowana agencja ABR SESTA, która również opracowała kompleksowy raport obejmujący badania z poprzednich lat.

event 1597531 1280

Po raz pierwszy badanie przeprowadzone zostało w grudniu 2014 roku. Prezentowana część raportu obejmuje pomiary (weryfikacje) za lata 2015-2019 oraz prognozę na rok 2020.

Dane za 2019 rok pochodzą ze 100% zrzeszonych agencji SOIT i 7 agencji niezrzeszonych, łącznie 30 firm. Badania za 2017- 2019 rok oraz prognoza na 2020 rok zostały przeprowadzone przez certyfikowaną Agencję ABR SESTA.

Badane firmy w 2019 roku zorganizowały 942 wyjazdy. W prognozie deklarują realizację 260 wyjazdów w 2020 roku, spadek o 73%. Blisko 63% wynosi odsetek badanych firm deklarujących realizację nie więcej niż 4 wyjazdów pozaeuropejskich w 2020 roku.

Średnia liczba zrealizowanych wyjazdów w 2019 roku dla badanych agencji wyniosła 31, o 2 więcej niż w 2018.

Średnia liczba prognozowanych na 2020 rok wyjazdów do krajów europejskich wynosi 5, spadek o 75%.

Za ile, jak długo, ile osób

Odsetek wyjazdów europejskich o budżecie powyżej 6000 zł wzrósł z 15% w 2018 roku do 23% w 2019 roku.

Natomiast z 25% w 2018 roku do 50% w 2019 roku wzrósł odsetek wyjazdów pozaeuropejskich z budżetem do 9000 zł.

W 2019 roku podwojeniu uległa liczba wyjazdów pozaeuropejskich z budżetami powyżej 14000 zł.

Średni czas trwania wyjazdów w Europie w 2019 roku utrzymał się na poziomie 4 dni. W 2019 roku badane agencje najczęściej realizowały wyjazdy 6 i 9 dniowe do krajów pozaeuropejskich.

Średnia liczebność grupy realizowana przez badane firmy wyniosła w 2019 roku 52 osoby. Jest to o 9 osób więcej niż prognozowano. Natomiast w 2019 roku firmy biorące udział w badaniu obsłużyły - 48 740 osób. Prognoza na 2020 rok wskazuje na spadek do 15.000 osób, co oznacza spadek, aż o 70 %.

Obroty i nastroje

Obroty firm biorących udział w badaniu z wyjazdów incentive wyniosły w 2019 roku 260.000.000 zł. W 2020 roku szacujemy spadek obrotów do poziomu 114.000.000 zł, czyli o 57 proc. Szacowana wielkość rynku wyjazdów incentive w Polsce 2019 roku to 766.666.000 zł wobec 646.666.000 zł w 2018 roku. Wzrost o 18,5%. W 2020 roku szacujemy spadek wielkości rynku incentive w Polsce do poziomu poniżej 250.000.000 zł, czyli o ok. 68 %.

Nastrój właścicieli i kadry zarządzającej w firmach poddanych badaniu w 2019 roku (w skali 0-10) wynosił 7,5. Nastrój właścicieli i kadry zarządzającej na 2020 rok …. Nie zmieścił się w skali.

Propozycje pomocy sektorowej

Przedstawiciele SOIT biorą aktywnie udział w pracach sztabu kryzysowego Przemysłu Spotkań, które nieustannie są prowadzone od marca bieżącego roku. Biorąc po uwagę kończącą się pomoc finansową dla branży i brak perspektyw szybkiego uruchomienia rynku spotkań i wyjazdów biznesowych, został przygotowany pakiet pomysłów, narzędzi, które mają wspierać branżę pod kątem utrzymania płynności finansowej i pomóc w jej odbudowie.

Ostatnie 4 miesiące udowodniły, że nasza branża jest gotowa do intensywnej pracy. Przedsiębiorcy są zmobilizowani do działania i utrzymania firm, pracownicy pragną wrócić do pracy w zawodach, które wykonują z pasją.

Liczymy, że propozycje wysłane do Ministerstwa Rozwoju, zostaną uwzględnione w dalszych rozmowach dotyczących wsparcia sektorowego i omówione na spotkaniu z Panią Premier w dniu 2 lipca.

 

Propozycje przedstawione w liście z dnia 28 czerwca do Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Rozwoju - Jadwigi Emilewicz.

W zakresie pomocy sektorowej dla Przemysłu Spotkań i Turystyki proponujemy stworzenie, na wzór mechaniki prezentowanej w Polskim Bonie Turystycznym, Pakietu Stymulującego dla Przemysłu Spotkań́. Pakiet ten wspierałby Polskie firmy w działaniach HR i sprzedażowych. Praca zdalna zaburza efektywność pracy w zespołach pracowników. Zaburzenie komunikacji
z kluczowymi klientami znacząco obniża przyszłą odbudowującą się sprzedaż. Proponowany Pakiet byłby impulsem wspierającym firmy działające w Polsce, a mające potrzeby realizacji wydarzeń zgodnych z zarządzeniami GIS. Na Pakiet Stymulujący dla Przemysłu Spotkań składałby się trzy elementy:

  • Obniżenie VAT na usługi konferencyjne do 8%, co zachęcałoby firmy do korzystania
    z pakietowanych usług. Proponujemy wprowadzenie minimalnej kwoty np. 5000 PLN netto, aby beneficjentem nie stawali się klienci indywidualni.
  • Zaliczenie kosztów poniesionych na organizacje spotkań́ (także tych w procedurze VAT marża) do Kosztów Uzyskania Przychodu. Będzie to element stymulujący popyt
    w sytuacji, gdy firmy mierzą się z obniżonymi wynikami.
  • Możliwość́ wykorzystania środków z funduszu socjalnego na organizacje spotkań́ pracowniczych. To szczególnie ważne w sytuacji gdy wyzwaniem dla firm będzie utrzymanie efektywności zespołów.

W zakresie pomocy płynnościowej dla firm kontynuujących działalność:

  • W przypadku zwiększenia pomocy de minimis z BGK, zapewnienia po pierwsze „bankowalności” dla podmiotów z branży. Obawiamy się, że zwiększenie gwarancji do 90% bez umożliwienia starającym się firmom przejścia pozytywnie analizy ryzyka, nie rozwiąże problemu z płynnością. Możliwe, że należy pomyśleć o funduszu gwarantującym brakujące 10%. Czynnikami oceny w takim funduszu mogą być wyniki na koniec 2019 lub wzrastający poziom przychodów dla firm uruchamiających swoją działalność operacyjną od maja 2020. 
  • Wykorzystania mechanizmu kredytu obrotowego/ leasingu z ARP. Rozszerzenie programu na firmy z PKD turystycznym i przemysłu spotkań (np. firm nagłośnieniowych). Uproszczenie procedur w ARP. Roczna karencja i 5 letni okres spłaty, nawet przy ponoszeniu kosztów kredytu, będzie atrakcyjną alternatywą dla niektórych firm. Tych nie mogących pozyskać innego finansowania na rynku.
  • PFR - Przy utrudnionym pozyskiwaniu kredytów bankowych proponujemy przeprowadzenie drugiego naboru we wrześniu 2020 dla firm których spadki w miesiącach marzec- sierpień utrzymywały się powyżej 50%. Oddzielnym zagadnieniem jest brak szczegółowych informacji na temat sposobu rozliczenia subwencji. 

W zakresie Ustawy o Polskim Bonie Turystycznym 

  • Proponujemy uwzględnienie dodatkowego punktu w art 5, o treści:  “5. Za pomocą bonu osoba uprawniona może dokonać płatności przy rezerwacjach usług hotelarskich lub imprez turystycznych założonych po wejściu w życie ustawy” Zapis ten powoduje wygenerowanie dodatkowych zamówień w turystyce (zamiast opłaty za już zarezerwowane pobyty), a co za tym idzie, wyższe wsparcie turystyki z udzielonych środków.
  • Proponujemy skrócenie trwania programu do czerwca 2021 r. Polska turystyka potrzebuje wsparcia teraz a nie w 2022 r. Prognozowany czas uruchomienia programu spowodowałby że wraz z propozycją pierwszą bon, przełożyłby się na obłożenie w niskim sezonie oraz w miejscach nie będących pierwszym wyborem przy rezerwacjach wakacyjnych. Dzięki temu uzyskamy zastępowalność nieobecnych klientów biznesowych przez przyjeżdżające rodziny. W żaden sposób nie zmienia to założeń programu
  • Proponujemy wykreślenie organizacji pożytku publicznego jako beneficjentów programu. Program ma wspierać krajową turystykę zorganizowaną, działającą w sposób profesjonalny, ponoszącą duże koszty utrzymania działalności (ale za to odprowadzającą podatki i generującą popyt lokalny całorocznie). Proponowany obecnie zapis promuje podmioty dla których działalność turystyczna jest dodatkiem do działalności podstawowej.

W zakresie przygotowywania założeń do  Funduszu Odbudowy

  • Dofinansowanie “Zielonej Turystyki w Przemyśle Spotkań” poprzez granty na rozbudowę odnawialnych źródeł energii oraz systemów oszczędzania energii. Pozwoliłoby to hotelom, obiektom konferencyjnym, magazynom eventowym na znaczącą redukcję kosztów stałych.
  • Dofinansowanie “Nowej Turystyki” - Fundusz grantowy na projekty związane
    z tworzeniem turystyki „post covidowej”, zdigitalizowanej, zrównoważonej, nastawionej na efekty synergii przy współpracy między przedsiębiorcami. m.in platform cyfrowych zakupu usług, tworzenie pakietowania usług, wsparcie mniejszych podmiotów w tworzeniu ofert turystyki tematycznej i kwalifikowanej.   Byłby to krok do większej konsolidacji rynku
    i wzrostu udziału turystyki zorganizowanej w portfelu usług.
  • Dofinansowanie ”Cyfryzacji Turystyki” - tworzenie przewag konkurencyjnych dla polskich przedsiębiorców turystycznych dzięki informatyzacji. W zakresie promocji, zdalnego zarządzania, systemów rezerwacyjnych, tworzenia projektów motywacyjnych czy zarządzania projektami, m.in. dofinansowania  w sprzęt informatyczny, w budowę nowych aplikacji, promocję nowych rozwiązań , szkolenia dla pracowników i partnerów
  • Dofinansowanie “Eksportu Usług Turystycznych/ Importu Zleceń” - ułatwienie polskim liderom usług (incentive, eventy, turystyka przyjazdowa, przewozy autokarowe, TO, wyjazdy zimowe) zdobycia mocniejszej pozycji na rynkach europejskich i rozpoczęcie ekspansji na tamtych rynkach m.in. fundusze promocyjne, kampanie promocyjne, tworzenie misji gospodarczych/ oddziałów zagranicznych, dopłaty do udziału targów zagranicznych i polskich, wyjazdy studyjne, dopłaty do rekonesansów.

 

 


Polecamy

To też może Cię zainteresować







W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail