Było doskonale, ale co teraz? Przemysł spotkań w Polsce

Przemysł spotkań w Polsce w ostatnich latach rozwijał się dynamicznie, jednak tak jak cała branża turystyczna został gwałtownie zatrzymany. Jak wyglądał w roku ubiegłym i co go może czekać – prezentuje raport „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce”.

rt 2020 09a 20

Po raz jedenasty sporządzono raport na temat polskiego przemysłu spotkań. W tym roku jest on jednak wyjątkowy, ponieważ sektor ten jest jednym z najbardziej poszkodowanych nawet na tle całej turystyki, która poniosła i ponosi ogromne straty. Tym bardziej warto pokazywać, jak ogromne jest jego znaczenie gospodarcze dla Polski, i jak ważne jest wsparcie sektora, który od wielu lat generował dochody, zwiększał PKB i poprawiał bilans płatniczy kraju, do tego dając pracę masie ludzi. 

Poważna gałąź gospodarki

Tym lepiej się złożyło, że w udostępnionym raporcie znalazły się wyniki badań dotyczących wpływu przemysłu spotkań na polską gospodarkę. Badanie było pilotażowe i odbyło się w styczniu 2020 r. jako element projektu Poland Events Impact. Jak informują autorzy, badanie to jest drugą próbą podjętą w Polsce w celu określenia korzyści ekonomicznych wynikających z organizacji wydarzeń. W 2015 r. pod auspicjami MPI Foundation, Polskiej Organizacji Turystycznej oraz MPI Poland powstał „Poland Meetings Impact” – pierwszy w Polsce raport o wpływie ekonomicznym przemysłu spotkań na gospodarkę, który wyniósł wtedy 1 proc. W roku 2019, który obejmują prezentowane w raporcie dane, przemysł spotkań odpowiadał za około 1,5 proc. PKB. Obejmuje to zarówno bezpośrednio usługi związane z organizacją spotkań, jak i generowane przez branżę dochody w innych sektorach. W sumie dzięki tej gałęzi turystyki pracę miało 220 tys. osób. W rozmaitych imprezach organizowanych w naszym kraju w ubiegłym roku udział wzięło 16,3 mln osób. Cała wartość tego sektora polskiej gospodarki szacowana jest na 35 mld zł. 

Ile, kto i co robił

Z przedstawionych danych wynika, że w imprezach podzielonych tradycyjnie przez autorów na trzy kategorie – konferencje/kongresy, targi, wydarzenia korporacyjne – w ubiegłym roku udział wzięło ponad 7,5 mln osób. Pod względem liczby wydarzeń zdecydowanie dominowały kongresy i konferencje, które stanowiły ponad połowę wszystkich wydarzeń (51 proc.). Spotkania tego rodzaju zgromadziły ponad 2 mln uczestników. Średnio trwały półtora dnia i w 65 proc. przypadków organizowane były przez przedsiębiorstwa (20 proc. przez instytucje rządowe, a 15 proc. przez organizacje non profit). Uczestnicy pochodzili w 85 proc. z Polski, a w 15 proc. z zagranicy. Kolejną grupą pod względem liczby były wydarzenia korporacyjne. Stanowiły one 45 proc. wszystkich zaraportowanych imprez, a uczestniczyło w nich 1,44 mln osób. W tym wypadku uczestnicy w 90 proc. pochodzili z Polski, a tylko w 10 proc. z zagranicy. W tej kategorii, jak można było się spodziewać, wśród organizatorów jeszcze bardziej dominowały przedsiębiorstwa (85 proc.), podczas gdy na organizacje non profit i instytucje rządowe przypadało odpowiednio 8 i 7 proc. Tu...



Andrzej Jarczewski

Wydanie: 9/2020, RAPORT
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail