Coraz więcej dorosłych spędza wolny czas na nauce przez zabawę

rt 2020 10a 20Do niedawna stolica Dolnego Śląska kojarzyła się głównie z Panoramą Racławicką czy ZOO Wrocław. Cieszymy się, że Hydropolis dołączyło do tak zacnego grona i stało się jednym z symboli miasta – mówi Wiola Samborska, menedżerka CEE Hydropolis.

Ile osób rocznie odwiedza Hydropolis? Co cieszy się największym zainteresowaniem?

 Centrum Edukacji Ekologicznej Hydropolis to jedyne w Polsce i jedno z niewielu na świecie miejsc poświęconych w całości wodzie. W ubiegłym roku nasze centrum odwiedziło ponad 300 tys. osób. To więcej niż w latach poprzednich, co może świadczyć o tym, że na stałe wpisaliśmy się w mapę atrakcji turystycznych nie tylko Wrocławia, ale i Polski oraz Europy. Do niedawna stolica Dolnego Śląska kojarzyła się głównie z Panoramą Racławicką czy ZOO Wrocław. Cieszymy się, że Hydropolis dołączyło do tak zacnego grona i stało się jednym z symboli miasta. Wyzwaniem byłoby wskazanie eksponatu, który cieszy się największym zainteresowaniem naszych gości. Wykorzystując multimedia i nowe technologie, dokładamy wszelkich starań, by każda część wystawy była wyjątkowa. Zaczynając od najdłuższej w Europie drukarki wodnej – 46,5 m, która wita odwiedzających, poprzez jedyną na świecie replikę batyskafu Trieste w skali 1:1, aż po akrylową rzeźbę przedstawiającą biblijnego Dawida bezpośrednio przed walką z Goliatem – obok „Piety” najbardziej znaną rzeźbę Michała Anioła. To wszystko składa się na niepowtarzalne doświadczanie wodnego, klimatycznego świata, który tworzymy dla naszych gości w Hydropolis. 

Jacy goście dominują w państwa placówce? Czy są to grupy zorganizowane czy turyści indywidualni?

Największą część stanowią goście indywidualni, a zwłaszcza rodziny z dziećmi. Naszą misją jest kształtowanie postaw ekologicznych od najmłodszych lat. Szczególnie teraz ma to ogromne znaczenie, kiedy po czasie dbania o nasze zdrowie i bezpieczeństwo, będziemy musieli na nowo zadbać o naszą odpowiedzialność względem matki natury. Budujące jest to, że coraz więcej ludzi dorosłych podejmuje decyzje o spędzaniu czasu wolnego właśnie w takiej formie, czyli na nauce poprzez zabawę. Dla grup zorganizowanych przygotowaliśmy bogatą ofertę warsztatów edukacyjnych, adresowaną przede wszystkim do szkół i przedszkoli, która cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. 

Jak wygląda współpraca z touroperatorami?

Touroperatorzy odgrywają ważną rolę w branży turystycznej. Dokładamy wszelkich starań, żeby ich wspierać i ułatwiać im wizytę w naszym centrum – obsługa infolinii, elektroniczna rezerwacja, punkt informacyjny w pawilonie kasowym i oczywiście oprowadzanie po samej wystawie. Przewodnicy odwiedzający nas z grupą minimum 10 osób nie płacą za bilet, a w kawiarni czeka na nich darmowa kawa i ciasto. Zależy nam na tym, by czuli się u nas jak u siebie. Organizujemy też spotkania z przewodnikami miejskimi, podczas których mogą zapoznać się z wieloma ciekawostkami na temat naszej wystawy oraz ze sposobem, w jaki podejmujemy w Hydropolis grupy zorganizowane. Ważnym elementem naszych działań jest organizacja „zielonych wydarzeń”. Na swoim przykładzie pokazujemy, że przygotowanie takich eventów jest możliwe. Organizujemy pokazowe warsztaty ekologiczne zarówno dla grup, jak i dla organizatorów wycieczek, zachęcając ich do skorzystania z naszych usług. Wraz z Urzędem Miejskim, Urzędem Marszałkowskim oraz razem z innymi wrocławskimi i dolnośląskimi atrakcjami turystycznymi prowadzimy wspólne działania informacyjno-promocyjne. Zintegrowane działania pomagają przetrwać trudny dla całej branży czas, wzajemnie się wspierać, konsultować i dzielić wypracowanymi rozwiązaniami. W Hydropolis podczas czerwcowego Forum Promocji Turystycznej, organizowanego przez portal Wasza Turystyka i nas, podpisana została Wrocławska Deklaracja Turystyczna, którą ogłosił prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. Założenia dokumentu opierają się pięciu filarach: współpracy, dobrej woli, odpowiedzialności, solidarności i wspólnej promocji. Wrocław jest wspólnotą, która wielokrotnie pokazała, że potrafimy sprostać wielkim wyzwaniom. 

Jak wygląda frekwencja w tym roku na tle lat poprzednich? Jak wyglądały przerwy i kiedy powracał ruch?

Rok 2020 jest trudny dla całej branży turystycznej. My również odczuliśmy skutki sytuacji wynikającej z pandemii. W marcu, zgodnie z decyzją rządu, również my musieliśmy zamknąć nasze centrum wiedzy o wodzie. Stając w obliczu nowej rzeczywistości, szybko przenieśliśmy nasze działania do internetu. Opierając się na naszym doświadczeniu edukacyjnym, przygotowaliśmy projekt #HYDROwDOMU. Umieszczaliśmy w sieci, zdobywające sobie szybko ogromną popularność, filmy edukacyjne, warsztaty, zajęcia z jogi, eksperymenty, ciekawostki, a także instrukcje do samodzielnego eksperymentowania w domu. Hydropolis działało tak od marca do czerwca 2020 r. Społeczność skupiona wokół centrum wiedzy o wodzie chętnie korzystała z naszych online'owych propozycji i zasobów (ponad 2 mln unikatowych użytkowników), co pozwoliło przetrwać trudny czas. W czerwcu ponownie otworzyliśmy drzwi przed zwiedzającymi. Okazało się, że wysiłek został doceniony przez internautów i zaowocował wizytami w centrum. Czerwiec i lipiec – w zaostrzonym reżimie sanitarnym, bez zwiedzania grupowego, z ograniczeniami liczbowymi (tylko 1/3 osób), odwiedziło nas prawie 70 proc. gości w porównaniu z zeszłym rokiem. Natomiast w sierpniu ludzie pokazali, jak bardzo tęsknili za nami, bo mieliśmy prawie tyle samo gości, ile w zeszłym roku (w reżimie, ale z odmrożoną możliwością zwiedzania grupowego). 

Jaka ofertę na jesień przygotowało Hydropolis?

To jest moment na pochwalenie się naszymi nowymi salami warsztatowymi. Podczas lockdownu oraz w czasie wakacji pracowaliśmy nad uruchomieniem nowych warsztatowni, żeby nasi goście czuli się u nas bezpiecznie i komfortowo. A przypomnę tylko, że funkcja edukacyjna jest priorytetem naszego centrum. Jak co roku, jesienią wprowadziliśmy nową ofertę warsztatową dla szkół i przedszkoli z myślą o wszystkich grupach zorganizowanych (powyżej 10 osób). Przygotowaliśmy scenariusze do poprowadzenia zajęć dla różnych grup wiekowych. Ich tematyka jest bardzo różnorodna. Kluczem do projektowania zajęć jest ekologia, o którą dbałość leży u podstaw funkcjonowania Hydropolis. Zaprojektowaliśmy warsztaty stricte chemiczne, ale także takie, które wynikają z realizowanych w szkołach podstaw programowych z biologii, fizyki czy geografii. Najmłodsi mogą brać udział w eksperymentach, które zachęcą ich do pracy w grupie, wzbudzą ciekawość i chęć uczenia się przez doświadczenia. 

Jak wyglądają procedury sanitarne?

Procedury, które stosujemy w Hydropolis, wynikają z wytycznych narzucanych przez rozporządzenia rządowe oraz ustalenia z sanepidem. Nasi goście zobligowani są do zasłaniania nosa i ust, noszenia rękawiczek oraz zachowywania dystansu. Przed wejściem każda osoba musi się poddać obowiązkowemu pomiarowi temperatury ciała. Na wystawie rozlokowane są automaty z płynem do dezynfekcji. Zadbaliśmy także o bezpieczeństwo naszych pracowników/nic, które jest dla nas priorytetem. 

Jakie są plany na przyszły sezon?

Sezon w Hydropolis trwa przez cały rok. Nasza oferta jest stale aktualizowana oraz ulepszana. Planowane są nowe atrakcje oraz wydarzenia. Chcemy, by każda wizyta w naszym centrum była przygodą zarówno dla kogoś, kto jest u nas pierwszy raz, jak i dla gości odwiedzających nas ponownie. W tym roku, w grudniu, będziemy świętować piąte urodziny. To będą inne urodziny niż te z poprzednich lat, bo zakładamy dostosowanie się do sytuacji pandemicznej. Pracujemy nad rozbudowanym projektem urodzinowym, który odbędzie się w formie hybrydowej, czyli i off-, i online. Mamy nadzieję, że zaproponowana formuła spotka się z pozytywnymi opiniami naszych gości. Ponadto na ten trudny, zimowy, pandemiczny, sezon turystyczny przygotowujemy jeszcze kilka projektów związanych z ekologią i możliwością aktywnego spędzania czasu wolnego, biorąc pod uwagę konieczność pozostania w domu. Będziemy też kontynuować nasz projekt rozpoczęty podczas wiosennego lockdownu, czyli #HYDROwDOMU.

Rozmawiał Zbigniew Adamów-Bielkowicz


Wydanie: 10/2020, WYWIAD RYNKU TURYSTYCZNEGO
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail