badania rynku

Polskie wakacje według wakacje.pl

2021-07-09

Tegoroczne wakacje Polacy spędzą głównie w krajach basenu Morza Śródziemnego, wynika z najnowszego raportu Wakacje.pl. Po ponad roku restrykcji i związanych z nimi ograniczeń wyjazdów turyści są spragnieni wypoczynku w miejscach, które znają i kochają.

wakacjepl1

– Polacy ruszyli do biur podróży po swoje wakacje – mówi Krzysztof Zych, VP Sales w Wakacje.pl. – Zainteresowanie wyjazdami zagranicznymi jest bardzo duże, wyższe niż początkowo się spodziewaliśmy – dodaje. – Podobnie jak przed pandemią olbrzymią popularnością cieszy się Grecja, analogiczny trend obserwujemy przy Turcji. Tak jak w 2019 roku, trzecia pozycja należy do Egiptu – informuje Zych.

W wakacje królują Grecja, Turcja i Egipt

W trzecim kwartale tego roku najwięcej osób wyjedzie do Grecji, Turcji i Egiptu. Te trzy kierunki odpowiadają za 69,5 proc. sprzedaży wyjazdów, które rozpoczynają się w okresie od lipca do września. Kolejne miejsca należą do Hiszpanii i Bułgarii. Pozycje od szóstej do dziesiątej zajmują odpowiednio: Cypr, Polska, Chorwacja, Tunezja i Malta. Gdy porównamy to zestawienie do dziesiątki najpopularniejszych krajów z analogicznego okresu 2019 roku, okaże się, że podczas gdy pierwsze pięć pozycji nie zmieniło się, to w drugiej piątce widać pewne przesunięcia. W tym roku Tunezja spadła z miejsca szóstego na dziewiąte, Cypr awansował z siódmego na szóste, Polska z dziesiątego na siódme, Malta zeszła o oczko niżej z dziewiątego na dziesiąte.

Bardziej szczegółowa analiza pokazuje, jak zmieniły się upodobania klientów w porównaniu z okresem sprzed pandemii. I tak przy Grecji, która jest liderem rankingu, udział w całkowitej sprzedaży jest niższy o 4 pkt. proc. wobec 2019 roku. Z kolei przy Turcji i Egipcie obserwujemy trend odwrotny – tu zwyżka wyniosła odpowiednio 5 pkt. proc. oraz 1,1 pkt. proc.

wakacjePL2

Warto zatrzymać się też przy średnich wartościach rezerwacji dla poszczególnych kierunków. Ceny kształtują się różnorodnie. Wielu klientów wydaje na wyjazdy więcej niż przed pandemią. Zainteresowaniem cieszą się hotele o wysokim standardzie, często są to obiekty pięciogwiazdkowe. Kiedy jednak spojrzymy na sprzedaż, widzimy, że średnia wartość rezerwacji przy niektórych kierunkach spadła w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku. Klienci przeciętnie przeznaczają trochę mniej pieniędzy na wycieczki do Grecji (-3,7 proc.), Turcji (-13,9 proc.), czy Bułgarii (-15,3 proc.), za to więcej przy Hiszpanii (+6,4 proc.), Chorwacji (+18,8 proc.) i Malcie (+6,4 proc.). Wzrosły też wydatki na pobyty w Polsce (+28,1 proc.), co jednak związane jest z tym, że w ofercie Wakacje.pl pojawiło się więcej propozycji wypoczynku krajowego, które są mocno zróżnicowane, zarówno pod względem rodzaju zakwaterowania, jak i standardu oraz wyżywienia.

Kiedy i jak wyjedziemy na wakacje?

Do czerwca największa sprzedaż dotyczyła wyjazdów lipcowych – na siódmy miesiąc przypada 54,1 proc. zamówień podróży rozpoczynających się w trzecim kwartale tego roku. 32,1 proc. przypada na wycieczki z wyjazdem w sierpniu, a pozostałe 13,7 proc. we wrześniu. W przypadku zamówień na lipiec średnia wartość rezerwacji wyniosła 8 293 zł, na sierpień 8 463 zł, a na wrzesień 6 708 zł.

Tradycyjnie klienci Wakacje.pl najczęściej kupują wycieczki lotnicze – ten rodzaj transportu odpowiada za 94,7 proc. wszystkich zarezerwowanych wyjazdów. Udział pobytów z dojazdem własnym to 4,6 proc., a imprez autokarowych 0,66 proc.

Na urlop najchętniej tylko we dwoje albo z dwójką dzieci

Choć na trzeci kwartał roku przypadają wakacje letnie, klienci Wakacje.pl w tym czasie najchętniej podróżują we dwoje – takie rezerwacje odpowiadają za 39,4 proc. sprzedaży na analizowany okres. Średnia cena zamówienia to 6 462 zł. Na drugim miejscu w tym zestawieniu znalazły się rodziny z dwójką dzieci (20,2 proc., średnia cena 10 052 zł), na trzecim dwoje dorosłych z dzieckiem (17,2 proc., 7 988 zł).

Pozycja czwarta to zamówienia dla trójki dorosłych (7,1 proc., 8 415 zł), piąta dla trzech osób dorosłych i dziecka (3,2 proc., 10 648 zł). W tych dwóch ostatnich przypadkach część zamówień to nadal wyjazdy z dziećmi, ale nastoletnimi, które ukończyły 12. rok życia – to właśnie od tego momentu dzieci traktowane są przez wiele linii lotniczych i hoteli jak osoby dorosłe.

Wyjazdy rodzinne stanowią 48 proc. całkowitej sprzedaży na okres od lipca do września tego roku, a 84,1 proc. turystów wybiera wyżywienie w formie all inclusive. Najpopularniejsze kierunki w tej grupie podróżnych to Grecja, Turcja, Egipt, Bułgaria i Hiszpania.


Polecamy

To też może Cię zainteresować







W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail