Wysoki sezon i co dalej?

Choć wakacje szkolne właśnie się skończyły, to jednak sezon na szczęście trwa nadal i jak wynika z napływających danych, są szanse, że koniec kanikuły będzie udany dla branży turystycznej. Postanowiliśmy sprawdzić, co już wiemy o tym sezonie i co nas może jeszcze w nim czekać. Eksperci multiagent z Wakacje.pl, analizując, jak będzie wyglądał koniec sezonu, pochylili się nad wyborami klientów i zrobili zestawienie obrazujące, gdzie i jak turyści najchętniej podróżowali oraz dokąd jeszcze zamierzają się udać. Wakacje.pl przeanalizowały statystyki sprzedaży wyjazdów rozpoczynających się między 15 sierpnia a 31 października tego roku, zrealizowanej w portalu i w należących do niego biurach stacjonarnych do 18 sierpnia br. Z danych wynika, że większość klientów, którzy wybierają się na urlop w najbliższych tygodniach, spędzi tygodniowe wczasy nad Morzem Śródziemnym. 

k4ht 212279 161904

Jesień jak wakacje

Najbliższe miesiące, jeśli chodzi o preferencje turystów, nie różnią się istotnie od wyborów z pełni sezonu. Na pierwszym miejscu w rankingu dziesięciu najpopularniejszych krajów znalazła się Grecja z niemal 29-proc. udziałem w sprzedaży wyjazdów rozpoczynających się między 15 sierpnia a 31 października 2021 roku. W porównaniu z tym samym okresem 2019 roku wzrost udziału w sprzedaży wyniósł 1,1 pkt. proc. Na drugim miejscu w zestawieniu znalazła się Turcja – w analizowanym okresie wybierze się tam o 3,1 pkt. proc. osób więcej niż dwa lata temu. Warto podkreślić, że w ostatnich dniach widać wzrost zainteresowania tym kierunkiem, a ponieważ w programach a nawet jest dostępny zimą, z pewnością okaże się jednym z hitów tego roku. Kolejne miejsce w zestawieniu należy do Egiptu, który obecnie wybiera co dziesiąty klient Wakacje.pl. – Nasi kontrahenci od lat stawiają na sprawdzone kierunki w basenie Morza Śródziemnego – mówi Jolanta Kołodziejczyk, dyrektor produktu w Wakacje.pl. – Zamiana miejsc w rankingach popularności wynika zazwyczaj z aktualnych promocji touroperatorów. W tym roku, podobnie jak w zeszłym, znaczenie mają oczywiście zasady podróży, które pojawiają się w związku z pandemią koronawirusa.

k4ht 988153 530843

Obserwujemy, że w momencie wprowadzenia poluzowań klienci chętnie powracają do ulubionych, popularnych od lat regionów. Tak było chociażby w przypadku Turcji, gdy Polska złagodziła zasady kwarantanny po przyjeździe z tego kraju - dodaje dyrektor. W pierwszej piątce krajów najczęściej wybieranych przez klientów Wakacje.pl znalazły się też Hiszpania i Bułgaria odpowiednio z 9,2- i niemal 7-proc. udziałem w sprzedaży. Pozycje od szóstej do dziesiątej w TOP10 należą natomiast do Cypru, Dominikany, Albanii, Tunezji i Chorwacji. – W tym roku klienci naprawdę mają z czego wybierać. Do oferty powróciły praktycznie wszystkie kierunki wakacyjne, co więcej, wyloty realizowane są nie tylko z głównych lotnisk Polski, ale też mniejszych, regionalnych. To pokazuje, że popyt jest wysoki, a Polacy znów chętnie odpoczywają na słonecznych plażach Morza Śródziemnego – dodaje dyrektor. Statystyki portalu Wakacje.pl pokrywają się też z informacjami przekazywanymi przez media zagraniczne. Polacy są mocno widoczni na wielu wyspach greckich, m.in. na Krecie (np. w regionie Chanii) czy na Kos, ale też w Turcji (np. nad Morzem Egejskim), czy w Chorwacji. 

Wydajemy więcej

Wakacje.pl przeanalizowały również, ile w tym roku Polacy wydają na swoje wyjazdy. Na tę kwestię trzeba spojrzeć nieco szerzej – ponieważ podróżujemy w większym gronie niż przed rokiem, wzrosła średnia wartość rezerwacji. Drugi czynnik to ceny, które są w tym roku już na realnym poziomie, a nie na zaniżonym, jak bywało jeszcze przed kilkoma laty, trzeci to chęć do spędzania wakacji w obiektach o lepszym standardzie. - Część klientów jest skłonna przeznaczyć wyższe kwoty na wyjazd, by zrekompensować sobie długie miesiące zamknięcia. A ponieważ w okresie pandemii wielu udało się zaoszczędzić dodatkowe pieniądze, teraz chętnie je przeznaczają na bardziej komfortowe wakacje – tłumaczy dyrektor. Większa popularność wyjazdów w szerszym gronie, pobyty w bardziej luksusowych obiektach niż w latach poprzednich – to wszystko przekłada się na średnią wartość rezerwacji wycieczki do Grecji (łączna kwota na wszystkich uczestników) w wysokości 7 681 zł (+18 proc. wobec 2019 roku). W przypadku Turcji jest to 7 676 zł (+16,9 proc. wobec 2019 roku), a Egiptu 7151 zł (+16,6 proc. wobec 2019 roku). Poza średnią wartością rezerwacji, Wakacje.pl przeanalizowały też poziom wydatków na wyjazdy do poszczególnych krajów w podziale na liczbę osób. Pod uwagę wzięto nie tylko pary, ale też rodziny, by sprawdzić, jak zmienia się wartość rezerwacji przy podróży z jednym, lub dwójką dzieci (szczegóły w tabeli powyżej). Jak wspomnieliśmy wyżej, analitycy Wakacje.pl przyjrzeli się też zmianom w strukturze rezerwacji. Przy niemal każdym z kierunków z pierwszej dziesiątki widać, że wzrosła średnia liczba uczestników. I tak, w przypadku Grecji w analizowanym okresie na rezerwację przypada 2,51 osoby (+1,9 proc. wobec 2019 roku), przy Turcji 2,55 (+3,6 proc.), a przy Egipcie 2,34 osoby (+2,6 proc.). 

k4ht 576183 455462

Najchętniej na tydzień i samolotem

Niemal w każdym kraju z pierwszej dziesiątki naszych turystycznych wojaży przeważają pobyty 7-dniowe. Podobny trendobserwowaliśmy zarówno w zeszłym roku, jak i przed dwoma laty. Wyjątkiem jest Dominikana, w przypadku której klienci decydują się na wyjazdy o niestandardowej długości pobytu (zazwyczaj 10-, 11-dniowe), co z kolei wynika z programów touroperatorów. Jeśli spojrzymy na pierwszą trójkę najczęściej wybieranych krajów, okaże się, że na tygodniowy wypoczynek wyjedzie odpowiednio 79,9 proc. klientów podróżujących do Grecji, 66,6 proc. do Turcji i 58 proc. do Egiptu. Zgodnie z przewidywaniami przeważająca większość klientów Wakacje.pl decyduje się na wycieczkę lotniczą – takich osób jest aż 96,5 proc. (dla porównania w tym samym okresie 2020 roku wskaźnik ten wynosił 95,5 proc., a w 2019 roku 97,9 proc.). Na dojazd własny zdecydowało się 2,7 proc. osób (odpowiednio 3,9 oraz 0,8 proc. w poprzednim roku i dwa lata temu), podróż autokarem wybrało 0,8 proc. klientów (0,6 proc. w 2020 roku i 1,3 proc. w 2019 roku). Nie ma też zaskoczenia w przypadku najczęściej wybieranej formy wyżywienia. W niemal wszystkich krajach przeważa opcja all inclusive (ewentualnie ultra all inclusive), wyjątkiem jest Chorwacja, gdzie najwięcej osób decyduje się na dwa posiłki dziennie (40,8 proc.). W Grecji opcję „wszystko w cenie” wybiera 85,5 proc. klientów, w Turcji 98,8 proc., w Egipcie 99,1 proc., w Hiszpanii 75 proc., a w Bułgarii 81,7 proc. Podobnie jak w latach poprzednich najwięcej osób wyruszy w podróż z Warszawy (w tabeli uwzględnione zostały wspólnie – Lotnisko Chopina i lotnisko w Modlinie). Na drugim miejscu pod względem popularności znalazły się Katowice, a na trzecim Gdańsk. Liczba osób podróżujących z poszczególnych regionów kraju zależy zarówno od preferencji turystów, jak i od dostępności oferty. Na Mazowszu i Śląsku położone są lotniska, z których tradycyjnie wylatuje najwięcej osób na zagraniczne wakacje. W przypadku Gdańska i Wrocławia rozkład zainteresowania podróżnych portami lotniczymi jest bardzo podobny. Widać też, że Polacy są skłonni wyjeżdżać również z Berlina, a to dzięki włączeniu tamtejszego lotniska w programy polskich touroperatorów. W tym przypadku mowa głównie o wycieczkach opartych o przeloty realizowane przez przewoźników niskokosztowych. 

Last minute popularne

Ze statystyk Wakacje.pl wynika ponadto, że wielu klientów wybrało się na urlop jeszcze w drugiej połowie sierpnia, by wykorzystać przerwę od nauki w szkole. Dla tych, którzy wolą spędzić urlop po wakacjach zarówno we wrześniu, jak i w październiku, dostępnych jest wiele kierunków nad Morzem Śródziemnym, ale też w dalekich krajach. Widać już powrót zainteresowania wyjazdami, które rozpoczną się w okresie od 30 do 60 dni od momentu zakupu. – Z last minute najchętniej korzystają ci, dla których kierunek wyjazdu czy konkretny termin podróży nie mają wielkiego znaczenia, a w podróż mogą wybrać się z dnia na dzień. Często są to poszukiwacze cenowych okazji. W tym roku obserwujemy jednak ciekawy trend. Ceny wcale nie spadają bliżej daty wylotu, są natomiast niższe przy rezerwacji z większym wyprzedzeniem. Polacy znów chętnie wyjeżdżają na zagraniczne wakacje. Dzięki wdrożeniu unijnego zaświadczenia covid-19 podróżowanie stało się łatwiejsze niż rok temu. Zestawiając tegoroczne dane sprzedażowe z tymi sprzed dwóch lat, możemy stwierdzić, że sytuacja na rynku turystyki wyjazdowej normuje się. Klienci jeszcze trochę zwlekają z decyzją o zakupie, ale za wyjazd są skłonni zapłacić więcej niż przed pandemią – zauważa Jolanta Kołodziejczyk.



opr. Andrzej Jarczewski

Wydanie: 8/2021, ANALIZA
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail