Polskie Marki Turystyczne – wręczenie certyfikatów

Jura Krakowsko-Częstochowska, EnoTarnowskie, Łódź i Poznań okazały się najlepszymi markami projektu Polskich Marek Turystycznych. Certyfikaty wręczyli Andrzej Gut-Mostowy, sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, oraz Anna Salamończyk-Mochel, p.o. prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej, podczas ceremonii ogłoszenia laureatów projektu.

r202203rt 233560 951113

Uroczyste wręczenie certyfikatów odbyło się 7 marca w Kielcach. Do rywalizacji w II naborze, przeprowadzonym w 2021 r. stanęło 30 podmiotów. Projekt Polskie Marki Turystyczne popularyzuje miejsca, które warto odwiedzić w Polsce. Jego ideą jest stworzenie katalogu najatrakcyjniejszych polskich regionów, które będą profesjonalnie zarządzane i promowane. Zarówno forma zarządzania marką turystyczną, jak i wypełnienie jej treścią to efekt cennej współpracy na poziomie lokalnym. Takie inicjatywy mają być wspierane i promowane. – Jest to okazja do promocji dobrych praktyk w obszarze turystyki. Mam nadzieję, że współpracując i dzieląc się wiedzą, uda się nam stworzyć profesjonalnie zarządzane marki turystyczne, które będą jeszcze skuteczniej konkurować o turystów z wieloma propozycjami zagranicznymi – powiedział Andrzej Gut-Mostowy, sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki. – Znak „Polska Marka Turystyczna” stał się prestiżowym certyfikatem oznaczającym jakość, atrakcyjność i niezawodność, a turyści krajowi i zagraniczni biorą go pod uwagę przy planowaniu swoich podróży. Zarówno laureaci, jak i wyróżnieni reprezentują różne dziedziny rodzimej turystyki. To pokazuje, że marka turystyczna może być kreowana poprzez miejsca, smaki czy aktywność pośród polskiej natury. Podobnie jak w poprzedniej edycji tegoroczni zwycięzcy mogą liczyć na wsparcie promocyjne na rynku krajowym oraz zagranicznym, udział w targach, warsztatach, podróżach studyjnych. POT tradycyjnie będzie prowadzić z uhonorowanymi zarządcami wspólne działania w ramach narodowego portalu turystycznego i pozostałych kanałów komunikacji – dodała p.o. prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej Anna Salamończyk-Mochel. 

LAUREACI TYTUŁU POLSKA MARKA TURYSTYCZNA

Jura Krakowsko-Częstochowska – zarządca: Związek Gmin Jurajskich Jest to marka rozpoznawalna od lat, nie tylko w Polsce, ale i za granicą, oferująca turystykę kulturową i aktywną. Zaangażowane są w nią aż 33 gminy i ok. 150 podmiotów, które dobrze ze sobą współpracują. Najlepszym przykładem jest wspólna organizacja ogromnej imprezy promocyjnej pod nazwą Juromania, przyciągającej corocznie ok. 40 tys. turystów. Należy również wyróżnić wielość stosowanych narzędzi marketingowych. EnoTarnowskie – zarządca: Tarnowska Organizacja Turystyczna TOT od lat stara się konsekwentnie budować markę. Ma opracowaną strategię marketingową, przewodniki, ulotki, a także wycenione, gotowe do sprzedaży pakiety turystyczne. W regionie istnieje dobrze rozwinięta sieć noclegowa, oparta przede wszystkim na gospodarstwach agroturystycznych, w których promowane są również lokalne produkty i kultywowana jest tradycja oraz obyczaje związane z życiem na wsi. Ponadto warto zaznaczyć, że obszar jest dobrze skomunikowany, co jest istotne dla dotarcia do atrakcji turystycznych, które są coraz popularniejsze i wiążą się z trendem enoturystyki i turystyki kulinarnej. Łódź – zarządca: Łódzka Organizacja Turystyczna Dzięki swoimi konsekwentnym działaniom promocyjnym Łódź zapisała się już na stałe jako atrakcja turystyczna, miasto wielu kultur, rozwijające się bardzo dynamicznie. Łódzka Organizacja Turystyczna to dobry gwarant jej dalszego rozwoju. Zarządzający wykazują świadomość potencjału i prowadzą wiele działań w celu wyeksponowania walorów marki turystycznej Łódź. Warto podkreślić dobrą komercjalizację, wysokość budżetu, specjalny zespół pracowników, dużą liczbę podmiotów publicznych i prywatnych zaangażowanych w rozwój Łodzi. Ponadto marka jest przygotowana od strony marketingowej – strategia, badania, narzędzia marketingowe. Równocześnie dalszemu rozwojowi marki sprzyjać będą szersze działania samego zarządcy wpisujące się w założenia zrównoważonego rozwoju turystyki. Poznań – zarządca: Poznańska Lokalna Organizacja Turystyczna Stolica Wielkopolski łączy z sukcesem funkcje miasta targowego, którym jest od wieków, z możliwością wypoczynku. Mnogość atrakcji, skutecznie promowanych, przyciąga turystów z całego świata. Wysokie miejsca w konkursach oraz rankingach są zasłużoną nagrodą i potwierdzeniem silnej pozycji. PLOT z powodzeniem wykorzystuje potencjał turystyczny miasta. Doskonałe zarządzanie, opracowana strategia, wyodrębniony budżet stanowią stabilną podstawę do prowadzonych działań i dalszego rozwoju. Tak wypracowane warunki sprzyjają integracji partnerów branżowych oraz pozwalają na skuteczne zaangażowanie w komercjalizację oferty, projekty promocyjne, w tym związane z wydłużaniem sezonu turystycznego, a także działania na rzecz lokalnych społeczności (CSR). Należy podkreślić, że informacje zawarte w zgłoszeniu mogą stanowić zbiór dobrych praktyk w zarządzaniu regionalną marką turystyczną. 

WYRÓŻNIENIA OTRZYMALI:

Góry Świętokrzyskie – zarządca: Związek Gmin Gór Świętokrzyskich Znajdują się tu unikatowe zasoby przyrodnicze, m.in. Puszcza Jodłowa czy gołoborza, i pomniki kultury, jak klasztor na Świętym Krzyżu. Podkreślenia wymaga fakt, że Góry Świętokrzyskie są obszarem niezwykle różnorodnym, gdzie oprócz stanowisk geologicznych, takich jak jedyna na świecie kopalnia krzemienia pasiastego, z którego powstaje biżuteria będąca przedmiotem chluby światowych celebrytów, znajdują się także stanowiska archeologiczne. Góry Świętokrzyskie to również kultura ludowa, której zbiory prezentuje Tokarnia – jeden z największych skansenów w Polsce. Zarządca marki stanowi doskonały przykład współpracy tak wielu gmin na rzecz rozwoju regionu. Roztocze – zarządca: Lubelska Regionalna Organizacja Turystyczna Roztocze to malownicza kraina charakteryzująca się doskonałymi warunkami do uprawiania turystyki aktywnej: kajakarstwa, wędrówek pieszych czy jazdy na rowerze. To także wiele cennych zabytków różnych kultur, które obecne są na tym terenie od wieków. Warto wspomnieć również wysoczyzny, jak góry Bukowa czy Chełmowa i znane wielu miłośnikom polskiej fotografii malownicze pola uprawne, układające się w kolorowe zielono-żółte paseczki. Roztocze to kulinaria oparte na uprawie gryki, wspaniałych miodach czy hodowli pstrąga. LROT stanowi świetny przykład, jak z sukcesem integrować środowisko wokół turystyki i rozwijać jego potencjał. Szlak aktywnej turystyki wodnej Czarnej Hańczy, Kanału Augustowskiego i Biebrzy „Cha-KA-Bi” – zarządca: Stowarzyszenie „Lokalna Grupa Działania Kanał Augustowski” Potencjał obszaru jest oparty na trzech unikatowych szlakach wodnych – Czarnej Hańczy, Kanale Augustowskim i Biebrzy – dobrze znanych i rozpoznawalnych dla miłośników turystyki przyrodniczej w Polsce i Europie. Obszar oferuje liczne noclegi w gospodarstwach agroturystycznych i kamperach, które stały się szczególnie poszukiwane i modne w wyniku zmian, jakie wywołała pandemia. Unikatowe nadbiebrzańskie bagna są ostoją ptactwa i przyciągają miłośników fotografowania z całego świata. Kanał Augustowski był także ulubionym miejscem letniego wypoczynku księdza Karola Wojtyły – późniejszego papieża Jana Pawła II. Projekt Polskie Marki Turystyczne został opracowany przez Ministerstwo Sportu i Turystyki we współpracy z Polską Organizacją Turystyczną i zakłada stworzenie pakietów produktów turystycznych, stanowiących jedną spójną całość, promowaną jako marka turystyczna. Został on także wpisany do Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Projekt został uruchomiony w 2018 r., a pierwszymi laureatami, uhonorowanymi tytułem Polskiej Marki Turystycznej w 2019 r., zostały Beskidy, Śląsk Cieszyński, Lublin, Kraina Lessowych Wąwozów i Toruń. Przyznano także sześć tytułów Polska Marka Turystyczna – kandydat tym obszarom, które mają potencjał, aby stać się rozpoznawalną marką turystyczną. Należały do nich Jura Krakowsko-Częstochowska, Mazury Zachodnie, Ziemia Świętego Krzyża, Zamość, Szlak wokół Tatr oraz Puszcza Białowieska.


Wydanie: 3/2022, AKTUALNOŚCI
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail