Falstart w czerwcowy długi weekend?

Według serwisu rezerwacyjnego Travelist.pl weekend Bożego Ciała, który przypadał w tym roku 16-19 czerwca, osiągnął historycznie najniższą liczbę rezerwacji względem poprzednich lat.

r202206rt 407001 525870

 – Z niecierpliwością wyczekiwaliśmy tegorocznej tzw. czerwcówki, która niejako nakreśla sytuację, w jakiej znajduje się obecnie branża turystyczna. Mimo że po Wielkanocy i majówce spodziewaliśmy się mniejszego zainteresowania wyjazdami w tym okresie, dane dotyczące długiego weekendu mocno nas zaskoczyły. Łączna liczba rezerwacji w serwisie Travelist.pl wyniosła aż o 83 proc. mniej niż w 2019 r. Boże Ciało stanowiło też zaledwie 2,95 proc. wszystkich rezerwowanych terminów od początku tego roku – mówi Wioletta Kleczka, commercial director w Travelist.pl. Wpływ na takie wyniki z pewnością miało podniesienie kosztów życia, będące efektem m.in. pandemii koronawirusa oraz wojny w Ukrainie.

Średnia cena za noc w polskich hotelach w okresie Bożego Ciała podniosła się o 27 proc. względem 2019 r., wynosząc obecnie blisko 500 zł. To z kolei przełożyło się na średnie wartości rezerwacji w portalu Travelist.pl, które trzy lata temu sięgały 1576 zł, a obecnie prawie o 250 zł więcej. – Potwierdziły się nasze przypuszczenia, o których informowaliśmy już na początku czerwca – Boże Ciało okazało się najdroższym długim weekendem tej wiosny pod kątem średniej wartości dokonanych transakcji w portalu – dodaje Kleczka. Kolejnym czynnikiem, który przyczynił się do niewielkiego zainteresowania wyjazdami na czerwcowy weekend, jest ogólna niepewność towarzysząca turystom od kilku lat. Potwierdzeniem tego jest panujący trend last minute, który również w przypadku Bożego Ciała mocno odbił się na rezerwacjach. Mimo że czerwcówka była najczęściej wyszukiwanym terminem na stronie serwisu od początku miesiąca, to aż 20 proc. transakcji na ten termin zawarto dopiero na tydzień przed Bożym Ciałem.

Wśród najchętniej wybieranych regionów zwyciężył Bałtyk, nad który wyjechało ponad 35 proc. klientów Travelist.pl. Na drugim miejscu znalazły się góry, stanowiąc 29 proc. transakcji. O ile te wyniki były zbliżone do tych z przedpandemicznego 2019 r., o tyle zaskakujące są dane dotyczące city breaków. Podczas gdy trzy lata temu ich sprzedaż oscylowała w granicach 11 proc., to tegoroczne Boże Ciało spędziło w miastach aż 24 proc. Polaków. Hotelarze, mimo niskiego poziomu rezerwacji na Boże Ciało, starają się entuzjastycznie patrzeć w przyszłość. To m.in. za sprawą raportu opublikowanego w czerwcu przez Polską Organizację Turystyczną, z którego wynika, że aż 65 proc. ankietowanych zamierza wybrać się na letni urlop. Blisko 71 proc. planuje spędzić wakacyjny odpoczynek w kraju, a dodatkowym pozytywnym elementem dla przedstawicieli branży turystycznej jest wciąż spora pula środków do wykorzystania z bonu turystycznego. 


Wydanie: 6/2022, AKTUALNOŚCI
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail