badania rynku

Polacy w samolocie i z pamiątkami – badania Kiwi.com

2022-08-30

 Mimo że doświadczenie lotu samolotem jest w dzisiejszych czasach dość powszechne - ponad 50 proc. Polaków w tym 82 proc. mieszkańców największych polskich miast ma je za sobą - to dla wielu jest ono dość stresujące.Natomiast z podróży najchętniej przywozimy magnesy. Tak wynika z badań Kiwi.com.

souvenir 1025720 1280 

Tegoroczne wakacje, które właśnie dobiegły końca, dla wielu były pierwszą okazją do udania się w zagraniczną podróż od ponad 2 lat. Kiwi.com, wyszukiwarka tanich lotów i podróży oraz firma z sektora z travel-tech we współpracy z agencją badawczą ARC Rynek i Opinia, przyjrzała się zwyczajom Polaków, jakie towarzyszą nam na pokładzie samolotu. Wyniki badań wskazują, że lot jest doświadczeniem stresującym dla ponad 20 proc. z nas i aby go zniwelować, sięgamy po różne rozwiązania. Okazuje się, że przedstawiciele pokolenia Z (18-24 lata) znoszą go najmniej dotkliwie - zamiast sięgać po środki uspokajające 50 proc. z nich czyta lub ogląda, 30 proc. śpi, a 20 proc. rozmawia ze swoim sąsiadem. Tym, co najbardziej ich irytuje (20 proc.) to hałas płaczących dzieci, który co ciekawe dla seniorów (60-65 proc.) jest najmniej dotkliwy (6 proc.). Jednogłośnie hałaśliwy pasażer jest czynnikiem numer 1, który potrafi uprzykrzyć czas lotu. Co oglądamy, czy jesteśmy otwarci na rozmowę z sąsiadem i jakie trofea najczęściej przywozimy z urlopu - o tym mówi najnowszy raport Kiwi.com.

Wraz z wprowadzeniem szczepionek i wznowieniem lotów przez linie lotnicze, zaufanie do podróży wzrosło i wielu z nas udało się na zagraniczne wakacje samolotem. Niektórzy właśnie w te wakacje po raz pierwszy od ponad 2 lat wsiedli na pokład samolotu, by dotrzeć w wymarzone miejsce.

Podróż samolotem - jak ją znosimy?

Wyniki badania przeprowadzone na zlecenie Kiwi.com pokazują, że mimo iż doświadczenie lotu samolotem jest w dzisiejszych czasach dość powszechne - ponad 50 proc. Polaków oraz 82 proc. mieszkańców największych polskich miast ma je za sobą - to dla wielu jest ono dość stresujące (ponad 20 proc.).

Większość z nas szuka ukojenia w rozrywce dostępnej na pokładzie lub we własnych zasobach, a także we śnie, niektórzy sięgają po środki uspokajające - około 17 proc. respondentów w przedziale wiekowym 35-44 lat sięga po to rozwiązanie. Dla porównania pokolenie Z (18-24 lat) nigdy tego nie robi. Zamiast tego 50 proc. z nich ogląda filmy i czyta książki/prasę, a niemal co trzeci spędza czas na drzemce.

Sen to środek, po który sięga znacznie więcej mężczyzn (17 proc.) niż kobiet (10 proc.).

A jeśli rozrywka, to jaka?

Okazuje się, że ponad 30 proc. kobiet i mężczyzn chętnie rozmawia i inicjuje kontakt ze swoim sąsiadem. Wyniki badania Kiwi.com pokazują, że najbardziej towarzyskimi pasażerami są przedstawiciele 40 i 50-latków (37 proc.).

Najchętniej sięgamy po rozrywkę - ponad 50 proc. z nas czyta lub ogląda. Mężczyźni preferują filmy akcji (24 proc.), po które sięga jedynie 11 proc. kobiet.

Do najpopularniejszych gatunków, które najczęściej wybieramy należą: komedie, filmy akcji i filmy romantyczne. Z kolei wyjątek stanowią horrory i thrillery - 10 proc. przedstawicieli pokolenia Z sięga po nie w pierwszej kolejności.

Co nam najbardziej przeszkadza w trakcie lotu?

Raport Kiwi.com wskazuje, że hałaśliwy pasażer to zdecydowanie czynnik numer 1, który potrafi dotkliwie uprzykrzyć podróż w wymarzone miejsce (38 proc. kobiet i 34 proc. mężczyzn).

Wielu z nas (15 proc.) narzeka na zbyt mało miejsca, z kolei około 20 proc. generacji Z dotkliwie odczuwa hałas płaczącego dziecka.

Polscy podróżujący są znani z salwy oklasków po zakończonym locie - okazuje się, że jest ono irytujące jedynie dla 5 proc. z nas.

Co najczęściej przywozimy

Magnesyna lodówkę - to zdecydowanie najczęściej wybierany przez nas souvenir z odbytej podróży - 58 proc. kobiet i 47 proc. mężczyzn.

Wyniki badania na zlecenie Kiwi.com pokazują, że średnio co 3 z naschętnie przywozi rzeźby, ceramikę, malunki np. ręcznie wykonane.  35 proc. mężczyznstawia na alkohol, a 32 proc. kobietkupuje słodycze.

 

Jesteś przed urlopem? - postaw na październik

Wysoki popyt, wzrost cen paliw i inflacja prawdopodobnie wpływają na wzrost cen lotów. Bilety z Polski w lipcu były o 43 proc. droższe niż wiosną. Osoby planujące urlop jesienią mogą liczyć na loty w dużo niższej cenie.

Bilety we wrześniu są średnio o 21 proc. tańsze (średnia cena około 110 euro), natomiast w październiku i listopadzie cena spada o 32,6 proc. w porównaniu do lipca i sierpnia (średnio 89 euro).


Polecamy

To też może Cię zainteresować







W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail