Brak optymizmu w ankiecie IGHP

Pomimo rozpoczętych w styczniu ferii, hotele wypoczynkowe i położone poza miastami odnotowały gorsze wskaźniki operacyjne niż hotele biznesowe i zlokalizowane w miastach – wynika z ankiety dotyczącej sytuacji branży w pierwszym miesiącu nowego roku, przeprowadzonej wśród hotelarzy przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego.

 Satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 50 proc. uzyskał tylko co trzeci hotel biorący udział w badaniu. Dane ankietowe stycznia wskazują na dalsze (po grudniu) pogorszenie wyników w stosunku do poprzedniego miesiąca. Ponownie wzrosła grupa hoteli z frekwencją mniejszą niż 30 proc. i jednocześnie zmniejszyła się z obłożeniem powyżej 50 proc. Utrzymały się natomiast dysproporcje w wynikach obiektów wypoczynkowych/pozamiejskich, które odnotowały gorsze wskaźniki od hoteli biznesowych/miejskich, pomimo rozpoczęcia ferii w drugiej połowie stycznia. Z całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie 34 proc. (o 5 p.p. więcej niż w grudniu) nie przekroczyło frekwencji 30 proc., a satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 50 proc. uzyskało 32 proc. (odpowiednio 9 p.p. mniej) hoteli, w tym 9 proc. obiektów – powyżej 70 proc. W hotelach miejskich 38 proc. (10 p.p. mniej niż grudniu) uzyskało frekwencję powyżej 50 proc.

Co czwarty hotel w tej grupie nie przekroczył obłożenia 30 proc. W hotelach pozamiejskich tylko 18 proc. (6 p.p. mniej niż w grudniu) obiektów zanotowało frekwencję powyżej 50 proc., a aż blisko połowa, bo 47 proc. (9 p.p. więcej niż w grudniu), uzyskała obłożenie poniżej 30 proc. Zbliżone relacje zanotowały obiekty w podziale na obsługujące gości z segmentów biznesowego oraz wypoczynkowego. W hotelach biznesowych 39 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc. Z kolei progu 30 proc. frekwencji nie przekroczyło 21 proc. hoteli. Wśród obiektów wypoczynkowych 27 proc. odnotowało frekwencję ponad 50 proc., a 44 proc. nie osiągnęło obłożenia 30 proc.

Dane dotyczące średniej ceny niezmiennie świadczą o ciągłej tendencji wzrostowej. Odpowiedzi wskazują, że wzrost cen w stosunku do stycznia 2022 r. odnotowuje zdecydowana większość hoteli – 81 proc. Dwie największe i jednocześnie zbliżone liczebnie grupy hoteli zanotowały wzrosty do 10 proc. i w przedziale 11-20 proc. – odpowiednio 26 proc. i 29 proc. hoteli. Kolejne dwie grupy z przedziałami wzrostów 21-30 proc. i powyżej 30 proc. stanowiły odpowiednio 12 proc. i 14 proc. Konieczność podnoszenia cen przez hotele wynika z wciąż wysokiej inflacji, a zwłaszcza ze wzrostu kosztów towarów i usług, żywności, wynagrodzeń oraz wysokich cen gazu i energii elektrycznej.


Wydanie: 2/2023, AKTUALNOŚCI
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail