XII Forum Promocji Turystycznej

W CEE Hydropolis podczas jednego z najważniejszych wydarzeń w branży turystycznej – XII Forum Promocji Turystycznej – zgromadziło się około 200 gości i 33 ekspertów z Polski i z zagranicy. Spotkanie prowadziły Marzena Markowska, redaktorka naczelna „Waszej Turystyki”, i Agnieszka Puszczewicz. Pierwsza sesja forum rozpoczęła się od debaty dotyczącej zrównoważonej turystyki. Eksperci uważają, że przyszłość podróżowania w dużej mierze będzie zależeć od zrównoważonego rozwoju.

 

Według przytoczonego podczas debaty raportu „Sustainable Travel Report 2022”, aż 71 proc. turystów zadeklarowało, że chce podróżować i zwiedzać w sposób bardziej zrównoważony w tym roku. Po przedstawieniu wyników podsumowujących Rok Kobiet i Akademii Liderek Turystyki przyszedł czas na pojedynek ekspertów. Udział w nim wzięli Alessandro Bottaro, dyrektor sprzedaży i marketingu Costa Crociere, oraz Marek Piksa, prezes zarządu w Grupie Atlas Tours. Głównym wnioskiem wyciągniętym debaty „Czy można wypromować miejsce przy pomocy postaci historycznych?” był ten, że najlepsze działania można osiągnąć poprzez współpracę.

Dobrym przykładem jest Liverpool, miasto znane dzięki The Beatles, gdzie każde miejsce związane z zespołem jest odpowiednio oznakowane, a ich muzyka rozbrzmiewa na ulicach, co tworzy niepowtarzalną atmosferę. Wiele firm w mieście oferujących atrakcje związane z zespołem ściśle ze sobą współpracuje.

Ciekawostką jest to, że jest tylko jeden bilet, który umożliwia zwiedzanie wszystkich domów muzyków, i nie ma możliwości zakupienia osobnych biletów do poszczególnych miejsc. W ten sposób miasto przyciąga turystów zainteresowanych historią muzyków, jednocześnie zapewniając im wygodne i kompleksowe zwiedzanie. „Jak przyciągnąć turystę luksusowego?” – w podsumowaniu tej debaty eksperci zgodnie stwierdzili, że warto skupiać się nie tylko na standardowych usługach, ale również spersonalizowanych i unikatowych doświadczeniach, jakie można zapewnić gościom. „Biura podróży: stacjonarne czy online?” – w czasie pandemii wiele branż musiało zmienić swoje podejście do sprzedaży.

W przypadku turystyki klienci docenili możliwość bezpośredniego kontaktu z agentem, który może odpowiedzieć na ich pytania i doradzić w doborze oferty, szczególnie biorąc pod uwagę zmieniające się często restrykcje związane z pandemią.

Dlatego doradztwo, zwłaszcza to dotyczące kwestii sanitarnych i bezpieczeństwa podróży, stało się jeszcze bardziej cenne dla turystów. „Nowe pomysły na produkt egzotyczny” – pomimo wzrostu sprzedaży wycieczek touroperatora, zaniepokojenie uczestników debaty wzbudziło m.in. zmniejszenie marży. Niemniej jednak ten sezon zapowiada się optymistycznie, a kluczem do sukcesu jest dywersyfikacja i wprowadzanie nowych pomysłów, takich jak np. wyspa Margharita w Wenezueli, która zapowiada się jako tegoroczny hit. Na zakończenie XII Forum Promocji Turystycznej odbyła się debata na temat przyszłości polskich touroperatorów i tego, jakie wyzwania czekają branżę.

Eksperci poinformowali, że chociaż sprzedaż wycieczek spadła po świętach, to do marca udało się już osiągnąć poziom wyprzedania produktu odpowiadający 70 proc. całości sprzedaży podczas jednego z najlepszych dla touroperatorów 2022 r. Wśród najpopularniejszych kierunków turystycznych dominuje egzotyka, a z bliższych kierunków najwięcej sprzedaży notuje się w Turcji i Chorwacji. Mimo że obecnie obroty touroperatorów są duże, nie przekłada się to na wyższe zyski, ponieważ branża jest jeszcze niestabilna i wiele czynników może wpłynąć na wyniki finansowe do końca roku. Jednym z nich może być wejście na rynek nowych graczy, którzy wcześniej sprzedawali wycieczki do Turcji na rynkach rosyjskim i ukraińskim.


Wydanie: 4/2023, AKTUALNOŚCI
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail