Segment podnóży motywacyjnych jest bardzo dynamicznie rozwijającą się gałęzią turystyki. Polska w ostatnim czasie należy do rynków zyskujących na tym polu na popularności. Dzięki regularnym badaniom, które prowadzi SOIT, mamy możliwość obserwowania, jak zmienia się rynek MICE w Polsce. Jak wygląda on dzisiaj?
Tegoroczna, dziewiąta edycja Barometru pokazuje wyniki z 2023 r. oraz prognozę na 2024 r., z których jasno wynika, jak agencje radzą sobie w popandemicznym świecie, w którym wojna za naszą wschodnią granicą i bardzo szybko zmieniające się czynniki makro- i mikroekonomiczne w diametralny sposób zmieniają naszą rzeczywistość. Po raz pierwszy badanie zostało poszerzone o polskie realizacje, które stanowią całkiem pokaźną część biznesów agencji członkowskich. Prezentowane dane są doskonałym punktem odniesienia i podstawą do podejmowania biznesowych decyzji dla organizacji zajmujących się promocją regionów turystycznych, linii lotniczych czy globalnych sieci hotelarskich.
CORAZ WIĘCEJ WYJAZDÓW
Według szacunków w 2024 r. obroty całego rynku zagranicznych wyjazdów incentive wyniosą ponad 1 mld zł i wciąż rosną. Rośnie zarówno wartość rynku, jak i takie parametry jak liczba imprez zorganizowanych przez uczestników badania. W 2022 r. liczba wszystkich wyjazdów tego typu wyniosła 826. W roku 2023, po przerwie pandemicznej, było to ponad 1,2 tys. imprez. Jak wynika z raportu, w tym roku ulegnie ona podwojeniu w stosunku do 2022. Podano też dane dotyczące liczby organizowanych wyjazdów tego typu, co obrazuje nam wielkość agencji uwzględnionych w badaniu. Okazuje się, że w 2023 r. 64 proc. agencji zrealizowało do 30 wyjazdów, a 18 proc.
– między 31 a 49. Zdaniem autorów badania widoczna jest tendencja umacniania pozycji rynkowej działających agencji poprzez wzrost liczby organizowanych przez nie imprez. Prognoza na rok 2024 pokazuje, że odsetek podmiotów organizujących od 31 do 49 wyjazdów wzrósł do 23 proc.
BUDŻETY
W 2019 r. można było odnotować większą stabilność w kwestiach finansowych – coraz większy odsetek firm wskazuje na brak zmiany budżetów na zagraniczne wyjazdy incentive. Natomiast w roku 2022 odnotowano gwałtowny wzrost budżetów na wyjazdy incentive. W roku 2023 wzrosty notowało 73 proc. badanych, a w 2024 r. sytuacja według prognoz będzie zbliżona. Jeśli chodzi o budżet i lokalizację, to w roku 2019 najczęściej realizowano wyjazdy europejskie z budżetem 4-5 tys. zł na osobę. Natomiast w latach 2022 oraz 2023 wyraźnie wzrosła liczba wyjazdów powyżej 12 tys. zł. Zdaniem autorów raportu w tym roku budżety nadal będą rosły i zwiększy się liczba wyjazdów z nakładem 6-7 tys. zł oraz 8-9 tys. zł. Jeśli chodzi o wyjazdy poza Stary Kontynent, to z przyczyn oczywistych...