Nadchodzi wirtualny sprzedawca

Sprzedaż ofert turystycznych przez Internet dopiero się rozwija, szczególnie w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Mimo to już teraz specjaliści uważają, że klasyczny interfejs komputerowy jest przestarzały i nie gwarantuje odpowiedniego kontaktu z klientem

rt_2007_11-23.jpg

Rozwinięte rynki turystyczne zachodniej Europy pozostają przykładem wprawdzie dynamicznie - ale nadal rozwijających się rynków turystycznych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Podczas gdy na Zachodzie sprzedaż bezpośrednia poprzez internetowe kanały dystrybucyjne jest od kilku lat czymś naturalnym, to w krajach naszego regionu dopiero przyciąga coraz więcej dostawców usług turystycznych. Najważniejszymi powodami tak gwałtownego rozwoju usług e-turystyki są: rozpowszechnienie się internetu, rosnąca oferta indywidualnych rezerwacji, zapotrzebowanie na obniżenie kosztów dystrybucji i sprzedaży, a wreszcie rosnący popyt na rozwiązania przynoszące klientowi możliwość łatwego porównywania ofert.
rt_2007_11-49.jpg
Obserwując wydarzenia na rynkach wschodnich i zachodnich, należy sobie wreszcie zdać sprawę, że internet zmienia już teraz i nadal będzie przyczyniał się do zmian na rynku ofert turystycznych. Według analiz Eyefortravel poświeconych temu sektorowi, wchodzimy w najciekawsze i pionierskie czasy przemiany internetowych rynków podróży i turystyki we wschodniej Europie.
Dlatego warto się przyjrzeć rosnącej nowej roli internetu w tej dziedzinie i wypływających z tego konsekwencji. Europa Środkowo-Wschodnia weszła przed kilku laty w bardzo dobry okres rosnącego popytu przy korzystnych warunkach mikroekonomicznych. Bierze więc udział w rozwoju światowego rynku turystycznego, który według ekspertów z ITO (Światowa Organizacja Turystyki) zwiększy się trzykrotnie do 2020 roku.

Sprzedaż przez internet rośnie

Spoglądając na doświadczenia sektora usług lotniczych wydaje się, że wzrost sprzedaży na ogólnym rynku podróży jest w coraz silniejszym stopniu spowodowany przez wzrost na rynku internetowym (online), natomiast stabilizuje się wzrost na rynkach pozainternetowych (offline). Od roku 2002 do 2006 w Europie stopniowo zwiększał się z 7 do 24 proc. udział sprzedaży wyjazdów turystycznych systemem online w całym rynku europejskim. Na innym, wiodącym rynku azjatyckim, rynek online ma zaledwie 11 proc. udziału w ogólnej sprzedaży ofert.

Wprawdzie w systemie offline w Europie pozostaje nieco mniej rynku niż w Azji, to jednak te nie objęte sprzedażą internetową 76 procent pozostawia wielki potencjał wzrostu dla usług online. Kwestią zasadniczą jest jednak, jak właściwie zająć to wolne miejsce i jak przyciągnąć klientów na rynek usług online. W skali globalnej mamy z tym już do czynienia np. w Stanach Zjednoczonych, które są prawdopodobnie o 3-4 lata przed Europą, a transakcje przez internet w przyszłym roku zaczną tam przeważać nad tradycyjnymi kanałami sprzedaży. Europa Środkowo-Wschodnia na tle rynku sprzedaży podróży online w całej Europie, z udziałem na poziomie 2,4 proc. zajmuje obecnie ostatnie miejsce.
rt_2007_11-17.jpg

Lepszy wynik mają kraje takie jak Anglia czy Niemcy, które zajmują odpowiednio 34 proc. i 20 proc. rynku. Pokazuje zarówno, że nasz region Europy znajduje się dopiero na początku rozwoju rynku sprzedaży online, jak i ukazuje potencjał tkwiący w całym rynku. Sektorem, który przoduje na rynku sprzedaży usług online w Europie i świecie są linie lotnicze. Dopiero za nimi lokują się hotele, które w USA są o wiele silniej zintegrowane w sieci niż w Europie, w której istnieje więcej...

Wydanie: 7/2007, RAPORT
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail