Słabsza koniunktura w trzecim kwartale

Ostatnie trzy miesiące roku będą dla firm działających w sektorze usług turystycznych i hotelarsko-gastronomicznych gorsze zarówno pod względem popytu, jak i cen usług, wynika z prognozy przygotowanej przez Instytut Turystyki w Warszawie na podstawie danych Głównego Urzędu Statystyki

Analitycy Instytutu Turystyki przewidują w raporcie "Koniunktura na rynku usług turystycznych w III kwartale 2007 roku wraz z prognozą na IV kwartał 2007 roku hotele i restauracje oraz działalność związana z turystyką" przygotowanym dla Ministerstwa Gospodarki, niszy popyt, niższe ceny a co za tym idzie spadek wskaźnika optymizmu przedsiębiorców. Ponieważ przedstawiona w raporcie prognoza została opracowana na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego zebranych w ramach badania koniunktury gospodarczej w III kwartale tego roku, w pierwszej kolejności przedstawimy dane za okres lipiec-wrzesień 2007 roku.
rt_2007_11-6.jpg

W III kwartale 2007 roku wartość wskaźnika ogólnej sytuacji jednostek świadczących usługi hotelarsko-gastronomiczne znajdowała się w kolejnych miesiącach na podobnym poziomie, który odpowiednio wynosił: 18,3 proc., 18,2 proc. i 19,6 proc. Były to wartości porównywalne z osiągniętymi na początku roku, w styczniu. W pozostałych miesiącach pierwszego półrocza wskaźniki były niższe, co oznacza, że w porównaniu do tych miesięcy, w III kwartale wskaźnik koniunktury lekko wzrósł. W lipcu i sierpniu znajdował się na tym samym poziomie, zaś we wrześniu wzrósł do poziomu najwyższego w całym roku.

Niby lepiej a tak samo

Ogólna sytuacja przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z turystyką w III kwartale 2007 roku, biorąc pod uwagę wskaźniki koniunktury, była bardzo dobra i utrzymała się prawie na tym samym poziomie, co w ostatnim miesiącu pierwszego półrocza. W lipcu wskaźnik koniunktury wyniósł 31,8 proc., w sierpniu 25,9 proc., zaś we wrześniu 26,1 proc.. Sytuacja ta w porównaniu z III kwartałem 2006 roku była zdecydowanie lepsza. Można się spodziewać, że w IV kwartale 2007 roku popyt na usługi przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z turystyką, będzie nadal maleć.

Każda sprzedaż kształtowana jest przez popyt. W związku z tym wskaźniki koniunktury dla sprzedaży usług przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z turystyką w III kwartale 2007 roku kształtowały się podobnie jak wskaźniki koniunktury dla popytu. Nawet wartości wskaźników koniunktury dla sprzedaży były na podobnym poziomie jak dla popytu. Najwyższy wskaźnik był na początku kwartału - w lipcu (64,8 proc.), następnie w dwóch pozostałych miesiącach kwartału zaczął spadać, w sierpniu do 41,3 proc., a we wrześniu do 19,0 proc.. Można się spodziewać, że w IV kwartale 2007 roku sprzedaż będzie słabsza i wskaźniki koniunktury będą maleć.

W III kwartale 2007 roku sytuacja finansowa przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z turystyką kształtowana była przez popyt i sprzedaż. Dlatego też wskaźnik koniunktury dla sytuacji finansowej najwyższy był w lipcu 47,1 proc. i następnie wraz ze spadającym popytem i sprzedażą pogarszała się również sytuacja finansowa tych przedsiębiorstw. Wskaźnik koniunktury w sierpniu spadł do 26,6 proc., a we wrześniu do 16,6 proc.. Sytuacja finansowa tych przedsiębiorstw w lipcu i we wrześniu 2006 roku wyglądała gorzej, a w sierpniu 2006 roku była lepsza niż w sierpniu 2007 roku.

rt_2007_11-7.jpg


Można przewidywać, że w IV kwartale 2007 roku sytuacja finansowa tych...

Wydanie: 7/2007, ANALIZA
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail