Co o public relations mówią organizatorzy turystyki?

Konkurencja na rynku usług turystycznych jest duża i stale rośnie. Oferując konkretny produkt, powinniśmy zadbać nie tylko o jego atrakcyjność, ale także, a może przede wszystkim, o dobry wizerunek całej firmy. Budowaniu tego wizerunku służą działania public relations. Jakie mają znaczenie i jak są rozumiane przez organizatorów turystyki? Przyjrzyjmy się opiniom przedstawicieli tej branży.


Andrzej Glapiak - PR & B2B manager, portal easygo.pl


rt_2008_04-2.jpg

Promocja turystyki reklamą stoi. Przynajmniej takie możemy odnieść wrażenie, otwierając kolejne dzienniki czy tygodniki. W okresie promocji sprzedażowej z ekranów TV uśmiechają się do nas zebry, z basenów wynurzają się piękne Afrodyty, a na hamakach rozwieszonych między cudownymi palmami wypoczywają młodzi, piękni i bogaci. Narodowe organizacje turystyczne promują swoje macierzyste kraje, poszczególni touroperatorzy zapraszają do odwiedzenia swoich najpopularniejszych kierunków. I dobrze. Bo podróże to przecież marzenie niemal każdego z nas.

Bo turystykę kupujemy najpierw oczami, później emocjami. O ile jednak reklama być może zachęci klienta do zakupu tego, czy innego konkretnego produktu, o tyle trudno znaleźć dobrą formę reklamową na promowanie jakości pracy samego organizatora takiego wyjazdu. Tu znajduje się doskonałe miejsce dla działań z obszaru public relations. Konkurencyjność na rynku organizacji imprez turystycznych i pośrednictwa w ich sprzedaży jest bardzo duża. Do tego dochodzi ustawa o usługach turystycznych, gwarantująca klientowi zakup jednej i tej samej oferty zawsze w tej samej cenie.

Jak zatem przekonać klienta do zakupu oferty akurat w naszym biurze? Oczywiście to doskonałe miejsce do popisu dla marketingowców. W branży istnieje nieskończona liczba programów lojalnościowych, które często są fantastycznym magnesem kuszącym do wierności zakupowej. Ale klient szuka nie tylko dobrego produktu. Szuka też dobrej jakości w samej procedurze sprzedaży, zaufania do imiennego sprzedawcy, doradztwa podróżniczego, informacji o zmianach i trendach na rynku, wiadomości co, kiedy i jak kupić, aby wakacje były udane, fantastyczne, tanie i niezapomniane.

Klient szuka dobrej marki dla siebie, która spełni wszystkie jego oczekiwania. Te elementy bezwzględnie wkraczają w działania PR. Moja firma od początku postawiła na równomierne rozłożenie akcentów na działania marketingowe, reklamowe oraz public relations. W portalu powstał osobny dział dbający o elementy wizerunkowe na zewnątrz, współpracę medialną i rynkową, tworzący i koordynujący szeroki przepływ informacji tak wewnątrz i na zewnątrz organizacji. Korelacja z działaniami marketingowymi jest z założenia duża, ale wyraźnie widać ich dwutorowość i niezależność. Turystyka, a zwłaszcza jej e-odmiana jest na tyle specyficzną i wciąż młodą ścieżką rynkową, że realizacja działań PR odbywa się na tym etapie wyłącznie we własnym zakresie. Być może ten fragment rynku dojrzeje do działań agencyjnych, ale to z całą pewnością jeszcze nie ten czas.

Dawid Sadulski - internet & PR manager, agencja turystyczna travel planet.pl
rt_2008_04-4.jpg

W branży turystycznej coraz...

Wydanie: 12/2007, PUBLIC RELATIONS
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail