Nie mamy wycieczkowców ale mamy porty i zabytki

Duże statki wycieczkowe, tzw. cruise ships zawiną w tym roku do Gdańska, Gdyni i Szczecina aż 131 razy. Na swych pokładach przywiozą łącznie około 110 tysięcy turystów, którzy mogą wydać nie tylko w portach, ale i pobliskich miastach ponad 24 mln USD

rt_2008_07-85.jpg


Mimo ambitnych planów w ciągu drugiej połowy XX wieku Polsce nie udało się stworzyć floty pasażerskich morskich statków wycieczkowych. Dziś, możemy tylko o takiej pomarzyć, bo nie mamy ani sił organizacyjnych, ani - zważywszy, że nowoczesne wycieczkowce kosztują średnio od 300 do 750 mln USD - środków inwestycyjnych, ani chyba już i ochoty, by wejść na coraz większy, ale i coraz bardziej zacieśniający się i mocno wyspecjalizowany rynek morskich wycieczek. Nie mamy statków, ale powinniśmy pamiętać, że mamy duże porty morskie, takie jak Gdańsk, Gdynia, Szczecin, czy Świnoujście, a w ich najbliższych okolicach wiele zabytków i atrakcji turystycznych.

Szczecin
Szczecin morskie wycieczkowce odwiedzą 5 razy. Powinno na nich przypłynąć ponad 2,3 tys. pasażerów oraz niespełna 1,4 tys. członków załóg. Jak na razie, swoistą "specjalizacją" Szczecina są jednak wizyty śródlądowych statków wycieczkowych przypływających z zachodniej Europy. W tym roku statki takie zatrzymają się w Szczecinie aż 83 razy, przywożąc około 6 tys. turystów i ponad 1,1 tys. członków załóg.

Źródło: opracowanie RT na podstawie informacji o ruchu statków w porcie w Gdyni


Pieniądze z morza

űegluga wycieczkowa staje się obecnie jedną z największych gałęzi przemysłu turystycznego, gałęzi, w której dynamiczny rozwój w najbliższych latach nikt nie wątpi. Już dziś po morzach całego świata pływa blisko 300 dużych statków wycieczkowych. Według szacunków Ocean Shipping Consultants, w 2005 r. wycieczkowce obsłużyły 13,6 mln pasażerów, w 2020 r. obsłużą 27 mln osób.


rt_2008_07-63.jpg

Ta gałąź przemysłu turystycznego, która nazywana jest Cruise Ship Industry, przynosi olbrzymie zyski przede wszystkim inwestorom, armatorom i biurom podróży. Niezłe sumy zyskują jednak również porty, do których zawijają pasażerskie liniowce oraz ich najbliższe okolice. Według analiz ekonomicznych jednodniowa wizyta w nowozelandzkim porcie Auckland statku "Queen Mary 2" z 2620 pasażerami i 1250 członkami załogi na pokładzie przyniosła miastu i okolicy milion USD przychodów.

Taką sumę armator wydał na opłaty portowe, zakup paliwa i zaopatrzenia zaś pasażerowie i członkowie załogi na zakupy i turystykę. Wizyta bliźniaczego statku "Queen Elizabeth 2" wpompowała w lokalny system ekonomiczny...

Wydanie: 3/2008, ANALIZA
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail