Hossa na rynku czarterów

rt_2008_09-9.jpgTomasz Dominiak
dziennikarz działu gospodarczego dziennika "Polska".
Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z transportem,
a zwłaszcza lotnictwie i motoryzacji.

Przewozy czarterowe to najszybciej rozwijający się segment rynku lotniczego. Mimo to nadal brakuje na nim przewoźników, którzy mogliby nadążyć za lawinowo rosnącym popytem na potrzeby rynku

Dzięki rekordowo taniemu dolarowi Polacy coraz chętniej wybierają wojaże na Wyspy Karaibskie, do Brazylii czy na Kubę. Jednak biura podróży z trudem mogą znaleźć przewoźnika, który zawiezie tam turystów prosto z Polski. Powód? Brak samolotów, a zwłaszcza polskich przewoźników, które mogłyby obsłużyć dalekie trasy. Egipt, Kreta czy Tunezja powoli odchodzą do lamusa jako miejsca wypoczynku. Polacy wolą przebierać wśród bardziej egzotycznych miejsc, takich jak Karaiby czy Afryka. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, touroperatorzy wolą im zaoferować przelot bezpośredni niż np. z przesiadką w Niemczech. Długodystansowe czartery na Wyspy Karaibskie czy do Kenii, zarówno w sezonie letnim, jak i zimowym, były kiedyś tylko marzeniem, teraz stały się faktem.

Niepewny monopol i zagraniczni przewoźnicy

A tymczasem jeszcze 2-3 lata temu czarterów długodystansowych było u nas jak na lekarstwo. Rynek był praktycznie zmonopolizowany przez firmę Prima Charter (wcześniej Fisher Air Polska), która dysponowała początkowo dwoma, a później jednym Boeingiem 757. Realizujący przeloty dla największych biur podróży Prima Charter ostatecznie zawiesił działalność w styczniu tego roku.

To skomplikowało sytuację touroperatorów. Z polskich firm maszyny o dużym zasięgu ma jeszcze LOT, ale jego boeingi 767, po zamknięciu trasy z Warszawy do Pekinu, obsługują tylko rejsy transaltantyckie. Natomiast należący do naszego narodowego przewoźnika Centralwings eksploatuje boeingi 737, które nie polecą za ocean. Teoretycznie więc sytuacja sprzyja obcym liniom, które coraz mocniej wypełniają lukę na rynku czarterów długodystansowych.

Tymczasem zagraniczne linie równie szybko pojawiają się, jak znikają z polskiego rynku. Cabo Verde Airlines zaczęło latać z Polski na Wyspy Zielonego Przylądka w listopadzie 2007 roku, ale w tegorocznym rozkładzie na próżno szukać tej obcej linii. Również Air Italy Polska, która woziła turystów z Polski m.in. do Varadero na Kubie, Bangkoku w Tajlandii czy na Goa w Indiach, musiała ostatnio ograniczyć działalność. Mimo to pojawienie się Cabo Verde i Air Italy doprowadziło do szybkiego upadku Prima Charter, bowiem touroperatorzy zaczęli korzystać z usług zagranicznych linii.


Powietrzne absurdy

Sytuacja na polskim rynku jest kuriozalna, bo luki na nim po Prima Charter nie mogą załatać inni przewoźnicy obecni od dłuższego czasu w Polsce. Połączenia czarterowe funkcjonują bowiem na zasadzie wzajemności. Oznacza to, że w pierwszej kolejności są oferowane polskim przewoźnikom, a następnie liniom operującym z nastawionego na turystów kraju, do którego chce się latać.

Przykładowo linia Norwegian nie ma polskiego certyfikatu przewoźnika, więc jest traktowana jako linia zagraniczna. Jeśli Norwegian chciałby latać do Egiptu, to Urząd Lotnictwa Cywilnego musi sprawdzić, czy takie połączenia nie może realizować polski przewoźnik, a w...

Wydanie: 5/2008, RAPORT
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail