Warto grać w zielone?

Zielone szkoły już dawno przestały być kojarzone z wiosennymi wakacjami na łonie natury, podczas których odbywają się normalne zajęcia lekcyjne. Zmienił się ich charakter, zmieniły się także oferty przygotowywane dla szkół. Jaki jest sens organizowania zielonych szkół? Czy to biznes, w który warto wejść? I co zrobić, żeby zainteresować swoją ofertą potencjalnych klientów?

rt_2008_11-26.jpg

Zielona szkoła w przeszłości związana była ściśle z procesem nauczania w szkole. Wiosną lub latem uczniowie i nauczyciele wyjeżdżali na kilka dni za miasto - zajęcia jednak odbywały się według normalnego, szkolnego schematu z tą tylko różnicą, że przestrzeń klasy zastępował las, wieś itp. Z czasem jednak coraz bardziej odchodzono od akcentów typowo szkolnych w stronę rekreacji i zajęć tematycznych. Zaczęto wybierać "egzotyczne" miejsca, atrakcyjne ze względu na swe walory kulturowe czy przyrodnicze. Coraz mocniejsze akcenty kładziono na problemy ochrony środowiska. Sam termin też przestał mieć znaczenie - zieloną szkołę równie dobrze można zorganizować zimą.


Po co na zielone szkoły?

Współcześnie mianem zielonych szkół określa się prawie wszystkie wyjazdy szkolne. Wartość merytoryczna takich przedsięwzięć jest bardzo zróżnicowana. Zdarzają się bowiem takie sytuacje, w których zieloną szkołą nazywane są zwykłe wycieczki, z procesem edukacyjnym niemające wiele wspólnego, służące jedynie integracji i odpoczynkowi młodych ludzi (i nauczycieli). Jeżeli przewiduje się w nich jakikolwiek program, to najczęściej ogranicza się on do zwiedzania lokalnych zabytków i ogniska z kiełbaskami. Oczywiście bywają także wspaniale przygotowane, edukacyjnie wartościowe wyjazdy, ale - jak twierdzi większość organizatorów zielonych szkół - jest ich jednak coraz mniej. Zielona szkoła jest doskonałą okazją do nauczania tego, na co nie ma w szkole czasu albo warunków. Jest jednocześnie możliwością do rozwijania umiejętności grupowej współpracy oraz innych cech charakteru uczniów, takich jak wytrwałość czy zaradność. Przebywające ze sobą przez kilka dni dzieci poddawane są wyzwaniom funkcjonowania poza domem, w grupie rówieśniczej.


Organizowanie krajoznawstwa i turystyki przez szkoły ma na celu w szczególności:
  • poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii,
  • poznawanie kultury i języka innych państw,
  • poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego,
  • wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania,
  • upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody,
  • podnoszenie sprawności fizycznej,
  • poprawę stanu zdrowia dzieci i młodzieży pochodzących z terenów zagrożonych ekologicznie,
  • upowszechnianie form aktywnego wypoczynku,
  • przeciwdziałanie patologii społecznej,
  • poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.


Zielona szkoła jest jednocześnie okazją do kształtowania wrażliwości estetycznej, doceniania piękna - głównie środowiska naturalnego. Tutaj dzieciaki mają szansę zobaczyć na własne oczy to wszystko, o czym uczą się "w teorii" na lekcjach geografii czy biologii. Ma to ogromne znaczenie szczególnie dla dzieci pochodzących z miast.


Na co zwrócić uwagę...

Wydanie: 7/2008, RAPORT
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail