Korzystanie z telefonów komórkowych podczas lotu

Coraz większej liczbie pasażerów linii lotniczych w Europie oferuje się możliwość korzystania z własnych telefonów komórkowych do wysyłania wiadomości tekstowych, przeglądania stron internetowych czy nawet wykonywania połączeń podczas lotu.


Rok po wdrożeniu przez Komisję Europejską wspólnych zasad bezpiecznego korzystania z telefonów komórkowych podczas lotu i nieskomplikowanej procedury udzielania zezwoleń na świadczenie tej transgranicznej usługi, 27 europejskich samolotów wyposażono w rozwiązania techniczne umożliwiające bezpieczne korzystanie z telefonów GSM podczas lotów w europejskiej przestrzeni powietrznej. W kwietniu 2008 r. Komisja wprowadziła przepisy dotyczące warunków świadczenia usług telefonii komórkowej na pokładzie samolotów w całej UE. W rok później przepisy te umożliwiły rozpoczęcie działalności w Europie dwóm dostawcom usług telefonii komórkowej na pokładzie samolotu, tj. OnAir (Genewa) i AeroMobile (Londyn).


Dostawcy ci współpracują z liniami lotniczymi zainteresowanymi udostępnieniem takich usług swoim pasażerom. Obecnie trzy europejskie linie lotnicze - Ryanair (Irlandia), TAP (Portugalia) i bmi (Wielka Brytania) - wprowadzają tę usługę w swoich flotach: w odpowiednie rozwiązania techniczne wyposażono już 27 samolotów i oczekuje się, że liczba ta podwoi się do końca 2009 roku. Według obecnych prognoz poziom wyjściowy ceny tej usługi to ok. 1,60 euro za minutę połączenia głosowego i ok. 0,43 euro za wiadomość tekstową, w zależności od operatora naziemnej telefonii komórkowej, z którego usług korzysta pasażer. Podejście europejskie posłużyło jako wzór do naśladowania w innych częściach świata. Kilka pozaeuropejskich linii lotniczych (w tym: Qantas, Emirates, Malaysian Airlines, Royal Jordanian, Wataniya, Virgin Australia) przeprowadzało testy usługi lub ją oferują, a w odpowiednie rozwiązania techniczne wyposażonych jest ok. 40 samolotów. Inne linie lotnicze poinformowały o podobnych zamiarach.


Przeważający na świecie standard GSM (obejmujący dziś już blisko 3 mld osób) stanowi o atrakcyjności modelu, w którym pasażerowie mogą korzystać z własnych telefonów komórkowych. Roaming lotniczy, czyli wykonywanie połączeń i wysyłanie wiadomości tekstowych z pokładu samolotu uznawane jest za międzynarodowy roaming podobny do usług naziemnych. Przykłady pierwszych usługodawców wskazują na taryfy znacznie poniżej oferowanych w przeszłości usług telefonii stacjonarnej na pokładzie samolotu za pośrednictwem satelity. Telefonia komórkowa podczas lotu nie wchodzi w zakres działań podejmowanych przez Komisję w odniesieniu do taryf za transmisję danych i połączenia w roamingu, ponieważ jest uznawana za innowacyjną usługę na wschodzącym rynku i stąd podlega ona swobodnej wycenie dostawców usług.

Wydanie: 12/2008, AKTUALNOŚCI
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail