Czy biurom podróży grozi zapłata za zmarnowany urlop

Agnieszka Jezierska

autorka jest prawnikiem i wykładowcą w Wyższej Szkole
Gospodarki w Bydgoszczy,

gdzie prowadzi zajęcia prawo w turystyce i rekreacji



Niektóre sądy państw należących do Unii Europejskiej przyznają zadośćuczynienie za zmarnowany urlop. Polskie sądy często oddalają roszczenia za zmarnowany urlop powołując się na fakt, że żądanie takiego zadośćuczynienia nie ma podstaw w przepisach prawa. Taką podstawą do zasądzenia tego typu zadośćuczynienia jest art. 5 dyrektywy 90/314 w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek.





Artykuł 5 dyrektywy 90/314 ma swoje źródło w prawie europejskim. W takiej sytuacji polski sędzia rozpatrując sprawę o zmarnowany urlop powinien rozstrzygać ją kompleksowo, tzn. również na gruncie prawa unijnego, nawet gdyby miało to doprowadzić do wniosku, że regulacje krajowe i praktyka orzecznicza są sprzeczne z prawem wspólnotowym. Wskazówką na tym polu powinien być również wyrok w sprawie Simone Leitner i wyrok z Lublina.






Art. 11a. Ustawy o usługach turystycznych
1. Organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest spowodowane wyłącznie:
  •  działaniem lub zaniechaniem klienta;
  •  działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć, albo
  •  siłą wyższą.
    2. Wyłączenie odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy, w przypadkach wymienionych w ust. 1, nie zwalnia organizatora...

Wydanie: 2/2009, PRAWO
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail