Fundusz Zabezpieczeń Turystycznych - główne założenia

rt_2009_08-14.jpgPoniżej przedstawiamy podstawowe założenia do Funduszu Zabezpieczeń Turystycznych złożone w Ministerstwie Sportu i Turystyki przez przedstawicieli PIT 22 lipca 2009 roku.


Dobrze się stało, że założenia przedstawiono w momencie, kiedy media podgrzewały atmosferę po upadku Kopernika. W ten sposób pokazano, że nastąpią zmiany, które lepiej zabezpieczą klientów, i zapewne w jakimś stopniu miało to wpływ na uspokojenie konsumentów. Gorzej, że projekt założeń pozostawia wiele pytań, w tym co najmniej kilka kluczowych dla oceny całości.


Ma być "z" - nie "zamiast"

Fundusz ma być uzupełnieniem dotychczas funkcjonującego systemu ubezpieczeń i gwarancji. Środki, którymi dysponowałby fundusz, pokrywałyby tę część szkód, których z powodu zbyt małych kwot nie mogłoby pokryć ubezpieczenie lub gwarancja. Z tego powodu projekt zmian w ustawie o Usługach Turystycznych, nad którym prace skończyło Ministerstwo Sportu i Turystyki, nie wprowadza w tej materii zmian. Nie jest na razie również planowane podniesienie poziomu gwarancji obecnie obowiązujących, o czym pojawiły się informacje. Obecne rozwiązania nie są zgodne z prawem unijnym, a konkretnie z dyrektywą 90/314 z roku 1990, która w artykule 7 wymaga, by zabezpieczenie umożliwiało w razie niewypłacalności biura podróży nie tylko powrót do domu, lecz również zwrot w pełnej wysokości kwot wpłaconych na poczet imprezy, która się nie odbyła. Dotychczasowy system (co pokazała praktyka) nie gwarantował takiego zwrotu. To nie tylko podważało zaufanie do organizatorów turystyki, ale również narażało Polskę jako państwo na proces i konieczność wypłaty wysokich odszkodowań.


Jaki Fundusz

Fundusz byłby niekomercyjną instytucją finansową, jednak jego forma nie została jeszcze ostatecznie określona. Mógłby to być podmiot z osobowością prawną i własnymi organami lub fundusz celowy, również z osobowością prawną, jednak podlegający właściwemu ministrowi. Nie sposób nie zgodzić się z twórcami założeń, że stworzenie instytucji z własnym zarządem wydaje się rozwiązaniem lepszym i powinno przyczynić się do sprawniejszego funkcjonowania. Tak czy inaczej funkcjonowanie tej instytucji wymagałoby stworzenia odrębnej...

Wydanie: 4/2009, OPINIE
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail