Poskramianie SPA

Standaryzacja SPA wydaje się niemal sprawą wstydliwą. Wiele europejskich ośrodków, do których zwracałam się z pytaniem, czy istnieją u nich jakiekolwiek przepisy regulujące działanie takich centrów, wcale nie odpowiedziało na pytanie lub udało, że nie wiedzą, o co chodzi. Nie wszędzie jest tak, jak w Polsce, gdzie na dobrą sprawę terminem SPA można by było nazwać kałużę - w apartamentowcu obok mojego domu jest takie "SPA" z basenem 10-metrowym, jedną sauną i dwoma pokoikami zabiegowymi. W niektórych krajach odpowiednie regulacje prawne wypracowywano przez lata i nadal powstają nowe przepisy, starające się ująć w ryzy ten tak bardzo rosnący teraz sektor. Są to m.in. Niemcy, Austria, Grecja i Włochy. W innych, jak na przykład na Litwie, takie przepisy właśnie powstają.


rt_2009_09-27.jpg


Niemcy

Słowo ordnung kojarzy się od razu z niemieckim porządkiem i zorganizowaniem. Okazuje się, że również w sferze standaryzacji SPA nasi zachodni sąsiedzi są najbardziej uporządkowani ze wszystkich krajów Europy. Niemieckim odpowiednikiem terminu SPA jest Heilbad - ciepłe kąpiele albo Kurort - miejsce kuracji. Każde miasto za Odrą może ubiegać się o umieszczenie prefiksu Bad przed swoją nazwą, np. Bad Soden. Jednak aby go otrzymać, musi wypełnić bardzo rygorystyczne normy dotyczące czystości wody i powietrza.


Do tego dochodzą określone standardy, według których muszą być zbudowane obiekty SPA oraz wykwalifikowany personel. Niemieckie SPA, których jest dziś blisko 900, dzielą się na: SPA Kneippa, gdzie wykorzystywane są metody leczenia wodą (hydroterapeutyczne), opracowane przez żyjącego w XIX w. bawarskiego księdza katolickiego Sebastiana Kneippa. SPA mineralne, bazujące na lokalnych źródłach wód mineralnych. SPA błotne, w których świadczone są usługi z wykorzystaniem błota leczniczego. Morskie/Słonowodne SPA, działające zazwyczaj w miejscowościach nadbałtyckich.


Klienci SPA we Włoszech (wg Raportu SDA Bocconi 2009) 60 proc. kobiet i 40 proc. mężczyzn 75 proc. Włochów, 15 proc. cudzoziemców Najwięcej w wieku 40-60 lat, potem 26-40 lat 80 proc. wybiera pobyty 2-7-dniowe Dzienny wydatek (tylko zabiegi) w granicach 50-200 euro Przeszło połowa SPA oferuje zabiegi dla klientów typu biznesowego


WHO o SPA

Z ostatnich sondaży przeprowadzonych przez Światową Organizację Zdrowia wynika, że tylko w Holandii, Gruzji i Niemczech przeprowadzane są regularne kontrole ośrodków Spa. W większości europejskich krajów, niezależnie czy posiadają własne regulacje prawne czy też nie, te sprawy nie są traktowane priorytetowo.


Niewielu właścicieli centrów Spa wie również, że już trzy lata temu WHO opublikowało obszerny zbiór wytycznych Guidelines for Safe Recreational Water Environments: Swimming Pools and Similar Environments. Zawierają one propozycje rozwiązań prawnych, ale również dotyczących konieczności przeprowadzenia określonych badań, infrastruktury, higieny, zarządzania obiektami i ich personelem, wyposażenia, które pozwalają na stworzenie bezpiecznego dla zdrowia, a zarazem atrakcyjnego dla klientów ośrodka.


Wytyczne obejmują wszystkie rekreacyjne akweny wodne, w tym SPA, któremu poświęcone jest sporo miejsca. Wytyczne te mogą być dobrą wskazówką dla wszystkich planujących budowę takiego obiektu w naszym kraju, gdzie nie ma jeszcze odpowiednich regulacji prawnych:

www.who.int/entity/water_sanitation_health/bathing/srwe1/en/
www.who.int/entity/water_sanitation_health/bathing/bathing2/en/


Poza tymi typowo leczniczymi SPA, w Niemczech bardzo popularne są Termy, czyli dzienne SPA ukierunkowane jedynie na rozrywkę, gdzie nie ma żadnych leczniczych zabiegów. W tej oazie relaksu, zorganizowanej w przestronnych budynkach charakteryzujących się nowoczesnym designem, znajdują się rozmaite sauny, baseny (również te z falami czy typu jacuzzi), łóżka...

Wydanie: 5/2009, RAPORT
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail