Beskidy: tłok i pustki

Południowo-wschodnia Polska pod względem zagospodarowania turystycznego to dwa różne światy. Po jednej stronie są Bieszczady i Beskid Niski, po drugiej zachodnie pasma Beskidów, z takimi miejscowościami jak Wisła czy Szczyrk.

rt_2009_12-18.jpg

Również rodzaje turystyki uprawianej w tych górach są zupełnie inne. O ile w przypadku doskonale zagospodarowanej zachodniej części mamy do czynienia z doskonale (jak na polskie warunki) rozwiniętą infrastrukturą narciarską, o tyle możliwości tego typu wypoczynku w części wschodniej są stosunkowo skromne. Można też zaryzykować twierdzenie, że nieco inna grupa turystów odwiedza oba te regiony, choć byłoby to zapewne uproszczenie.

rt_2009_12-30.jpg
Prawie najdziksze góry

Bieszczady mają w Polsce swoją bardzo wyrazistą i ugruntowaną markę "najdzikszego regionu w UE". Jest w tym sporo przesady, gdyż równie, jak nie bardziej, dzikich regionów na terenie Unii można znaleźć co najmniej kilka, nie zmienia to jednak faktu, że stereotyp ten na pewno odpowiada charakterowi tego terenu. Niestety owa marka "najdzikszych gór" ma zasięg tylko lokalny. Poza granicami Polski Bieszczady nie mają w zasadzie żadnej marki. Trudno znaleźć dobrą stronę internetową opisującą Bieszczady choćby w języku angielskim, o innych językach nie mówiąc.


Nie istnieje również w zasadzie żadna stała forma promocji regionu poza granicami Polski. W efekcie łatwiej tam spotkać żywego niedźwiedzia niż zagranicznego turystę. Oczywiście, problem braku promocji jest problemem Polski zarówno
w skali całego kraju, jak i regionów, jednak w przypadku
Bieszczad - nawet jak na polskie warunki - jest na tym polu źle. Podobnie wygląda sytuacja z co najmniej równie dzikim Beskidem Niskim. Góry te wraz z położonymi tam miejscowościami nie są znane szerzej poza granicami Polski. Można nawet uznać, że są jeszcze mniej znane niż Bieszczady. Na terenie Bieszczad nie ma żadnego hotelu skategoryzowanego jako cztero- lub pięciogwiazdkowy.


Oczywiście ten fakt sam w sobie nie przesądza o złym zagospodarowaniu tego terenu. Jeśli uznać, że teren jest atrakcyjny i licznie odwiedzany przez gości o mniej zasobnych portfelach, wówczas brak takich obiektów byłby po prostu konsekwencją profilu regionu. Jak pokazuje niedawno opublikowany raport firmy doradczej Cushman & Wakefield pt. "Rynek Hotelowy Polskich Gór", na terenie Bieszczadów działa jedynie 9 hoteli. Cztery z nich mają kategorię dwugwiazdkową, pięć zaś trzygwiazdkową. Do tego mają one niewielką ofertę usług dodatkowych.
rt_2009_12-24.jpg

Konno przez Beskidy...

Wydanie: 8/2009, INSPIRACJE
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail