Budowanie tożsamości korporacyjnej

Monika Skarżyńska
Konsultant ds. wizerunku w firmie CODES


Corporate identity to nie tylko nazwa i firmowy symbol. To wartość, która sprawia, że firma jest uznawana na rynku.


W obliczu przemian ekonomiczno-społecznych, procesu globalizacji i rosnącej konkurencji rynkowej, firmy muszą stale poszukiwać nowych sposobów prezentacji i pozyskiwania klientów. Atrybutem nowoczesnego przedsiębiorstwa jest indywidualna, niepowtarzalna tożsamość korporacyjna (corporate identity), gwarantująca jego rozpoznawalność oraz zapewniająca sukces. Celem każdej firmy powinno być zatem odejście od anonimowości na rzecz powszechnej uznaniowości przy użyciu wspomnianej tożsamości.

W potocznym rozumieniu corporate identity oznacza zespół ściśle powiązanych ze sobą elementów (nazwa, znak graficzny, kolorystyka itp.). W szerszym rozumieniu tożsamość to świadome zarządzanie wszystkimi środkami, za pomocą których korporacja wchodzi w kontakt ze swoimi odbiorcami. Sztuką umiejętnej komunikacji i prezentacji firmy, a podstawą istnienia corporate identity jest integracja strategii wizerunkowej ze strategią biznesową. Przemyślana strategia w sposób naturalny kształtuje wizerunek, czyli obraz firmy w świadomości otoczenia.

Odpowiedni wizerunek

Rodzi się pytanie o wzajemną relację między tożsamością a wizerunkiem firmy. Celem jest stworzenie takiego wyobrażenia o przedsiębiorstwie, które byłoby dokładnym odwzorowaniem świadomie wykreowanej i kształtowanej tożsamości. Znajduje to swoje odbicie w budowaniu przewagi konkurencyjnej na rynku. Firmie o czytelnym wizerunku znacznie łatwiej jest wejść na nowe rynki lub wprowadzić nowe produkty.

Tożsamość decyduje o majątku przedsiębiorstwa. Uznane, światowe marki wyceniane są na dziesiątki miliardów dolarów, przy czym niejednokrotnie wartości niematerialne znacznie przewyższają wartość majątku trwałego. Ma to zwłaszcza ogromne znaczenie na mocno konkurencyjnych rynkach, na których toczy się walka o wyróżnienie się spośród masy. W erze eksplozji informacyjnej jakość komunikatów przekazywanych przez firmę może zaważyć o sukcesie lub porażce niejednego przedsięwzięcia. Otoczenie coraz krytyczniej odbiera przekazy przedsiębiorstwa. Poza tym przy wyborze konkretnej oferty (towaru czy usługi) klient nie zawsze kieruje się jej...

Wydanie: 2/2010, MARKETING
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail