Kategoryzacja hoteli

Podstawą wyznaczania standardów jakości w branży hotelarskiej jest kategoryzacja. W Polsce kategoryzacja obiektów hotelowych została wprowadzona ustawą o usługach turystycznych z 29 sierpnia z 1997 r. Zdefiniowano w niej 8 rodzajów obiektów hotelarskich: hotele (minimum 10 pokoi), motele (co najmniej 10 pokoi - zgodnie z ostatnią nowelizacją ustawy), pensjonaty (minimum 7 pokoi), kempingi, domy wycieczkowe, schroniska młodzieżowe oraz pola biwakowe.

rt_2010_06-19.jpg

Ustawa ta ustala kategorię 1-5 gwiazdek dla hoteli, moteli i pensjonatów, kategorię 1-4 gwiazdek dla kempingów oraz 3 kategorie domów wycieczkowych i schronisk młodzieżowych (oznaczone cyframi rzymskimi). Aby obiekt został zaliczony do odpowiedniego rodzaju obiektów hotelarskich i uzyskał odpowiednią kategorię, musi spełnić minimalne wymagania dla każdej kategorii. Nazwy rodzajów i oznaczenia kategorii obiektów hotelarskich podlegają ochronie prawnej i mogą być stosowane wyłącznie w odniesieniu do obiektów hotelarskich w rozumieniu określonym przez ustawę.


Szczegółowe minimalne wymagania jakościowe, dotyczące zaszeregowania hoteli do poszczególnych kategorii, zawarte są w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie. Zawarte w tym rozporządzeniu minimalne wymagania jakościowe obejmują:

  • zewnętrzne elementy wyposażenia otoczenia hotelu (np. oświetlenie),
  • wewnętrzne wyposażenie obiektu (wodociągi, kanalizacja, ogrzewanie, klimatyzacja, windy),
  • pomieszczenia recepcyjne i gastronomiczne (np. minimalne powierzchnie, liczba i wyposażenie toalet),
  • minimalny zakres usług hotelarskich (np. budzenie),
  • minimalne powierzchnie pokoi hotelowych, wyposażenie w meble, oświetlenie, zaplecze higieniczno-sanitarne,
  • minimalne wymagane kwalifikacje zawodowe personelu.


Liczy się jakość

Współczesny turysta, przywiązujący dużą wagę do dbałości o jakość życia, coraz częściej wybiera produkty i usługi jak najlepiej odpowiadające jego oczekiwaniom, czyli takie, które charakteryzuje odpowiednia jakość. Staje się ona głównym instrumentem konkurowania na rynku. Potwierdza to również Instytut Rynku Wewnętrznego i Konsumpcji. Według niego wśród narzędzi walki konkurencyjnej stosowanych przez firmy usługowe, decydujące znaczenie ma w kolejności:
  • jakość - 72% wskazań,
  • cena - 61%,
  • poziom obsługi - 55%,
  • inne (np. atrakcyjna lokalizacja, kadra, szerszy asortyment usług)


Jak wnioskować o gwiazdkę?

Przedsiębiorca, który zamierza rozpocząć świadczenie usług hotelarskich w obiekcie hotelarskim, zgodnie z ustawą o usługach noclegowych może ubiegać się o przyrzeczenie zaszeregowania swojego obiektu do odpowiedniego rodzaju i kategorii, zwane promesą. Wydaje ją, na wniosek przedsiębiorcy, marszałek województwa, do którego należy zaszeregowanie obiektów hotelarskich do poszczególnych rodzajów, nadanie kategorii oraz prowadzenie ich ewidencji. Promesa wydawana jest na czas określony nie dłuższy niż dwa lata. Wniosek o promesę powinien zawierać:

  • oznaczenie przedsiębiorcy...

Wydanie: 3/2010, HOTELE
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail