Czy sezon na poprawki powinien dobiec końca

Agnieszka Jezierska
autorka jest prawnikiem,
administratywistą, wykładowcą w Wyższej
Szkole Gospodarki w Bydgoszczy, autorka wielu artykułów z zakresu m.in.
prawa w turystyce i rekreacji, administracji i prawa międzynarodowego;
współpracuje z Kancelarią Adwokacką Artura Jezierskiego.


Po dwóch latach forsowania  próby naprawy  turystycznych paragrafów – udało się w tym zakresie osiągnąć realny kształt tych działań poprzez uchwalenie 29 kwietnia 2010 roku Ustawy o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń.  Przez ten okres  założenia  w zakresie naprawy turystyki przechodziły liczne metamorfozy.  Dzisiejszy remont paragrafów poważnie zmienił się w stosunku do tego, który został zaproponowany dwa lata temu. Czas najlepiej to zweryfikował.  Ale tego czasu już nie ma, żeby spocząć na laurach i czekać, co pokaże praktyka.  W kolejce do  naprawy czekają inne sprawy – nowelizacja nie jest bowiem w stanie załatwić wszystkich problemów kompleksowo.




Nowelizacja przewiduje m.in. możliwość oferowania za pośrednictwem agentów turystycznych usług turystycznych przedsiębiorców zagranicznych pod warunkiem posiadania przez nich oddziału w Polsce; doprecyzowuje, jakie dokumenty mają być przesłane ministrowi sportu i turystyki  jako podstawa wpisu do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki czy porusza kontrowersyjną  dla branży turystycznej kwestię zabezpieczeń finansowych.  Należy mieć nadzieję, że kurs tych zmian jest na tyle dobry i turystyka zaczyna kroczyć we właściwym kierunku nie tylko dla konsumentów, ale również dla przedsiębiorców. Choć w kuluarach można usłyszeć  niepokojące głosy, że  skomplikowane zasady nabywania zabezpieczeń finansowych oraz wzrost ich wysokości  może zagrozić w prowadzeniu działalności wielu biur podróży. Nie jest to odosobnione zdanie przedsiębiorców.  Czy w ocenie skutków regulacji uwzględniono  bowiem zagrożenie podwyższenia cen usług turystycznych, co z kolei może zmniejszyć popyt na  te usługi , a to  spowoduje pogorszenie sytuacji finansowej organizatorów turystyki i tym samym zmniejszy zatrudnienie w sektorze turystyki. I nic nie pomoże sprawna kontrola i dobre rejestry oraz super zabezpieczenia – jak nie będzie komu organizować turystyki. Ale nie zakładajmy takich czarnych scenariuszy.  Przecież UE nie wymaga takich ofiar, żeby dostosować się do jej porządku prawnego. Spójrzmy z większym optymizmem, że być   może obraz koczujących na lotnisku turystów i spektakularnie bankrutujących biur odejdzie do lamusa.  A turyści wykupujący od jakiegoś czasu wycieczki w sąsiednim Berlinie może na powrót przekonają się do rodzimych przedsiębiorców. Przyjrzyjmy się  wybranym  zmianom, które wejdą w życie za 3 miesiące od ich ogłoszenia i poznajmy jaki cel przyświecał ich Autorom.


Zagraniczny przedsiębiorca będzie musiał założyć oddział


Możliwość oferowania usług turystycznych przez zagranicznych przedsiębiorców za pośrednictwem agentów turystycznych będzie dopuszczalne pod warunkiem posiadania przez takiego  przedsiębiorcy oddziału w Polsce. Takie rozwiązanie umożliwi skuteczny nadzór nad działalnością gospodarczą oraz zapewni dochodzenie roszczeń przed polskimi sądami. Spod tego obowiązku wyłączono przedsiębiorców zagranicznych posiadających siedzibę na terytorium państwa członkowskiego UE, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA)- strony umowy  o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej.


Zwiększy się zakres zadań przewodnika i pilota


Do nowych zadań przewodnika turystycznego będzie należała opieka nad turystami . Jej zakres ma wynikać jednak z umowy zawartej z turystą.  Z kolei dodatkowym zadaniem pilota  wycieczek będzie udzielenie turystom podstawowych informacji praktycznych i krajoznawczych dotyczących odwiedzanego kraju i miejsca.


Już nie trzeba skończyć studiów z zakresu turystyki i rekreacji


Do kierowania biurem  podróży nie...

Wydanie: 3/2010, DO POCZYTANIA
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail