Nowe regulacje UE dla podróżujących transportem wodnym

Gwarancja zwrotu kosztów biletów czy wyprawienia pasażera inną drogą w przypadku, gdy jego podróż opóźni się więcej niż 90 minut, zapewnienie mu w takim wypadku wyżywienia, możliwości skorzystania z łazienki czy nawet noclegów to tylko dwa z nowych przepisów rozporządzenia odnośnie do transportu wodnego, przegłosowanych 7 lipca w Parlamencie Europejskim. Do tej pory została uregulowana sytuacja prawna podróżnych z krajów UE, przemieszczających się samolotami i koleją. Nowe prawo dotyczy zaś wszystkich, którzy podróżują drogą wodną, zarówno morzem jak i wodami wewnętrznymi. Poza wspomnianymi już udogodnieniami, pasażerowie „wodni” będą mogli też otrzymać: Dzięki rozporządzeniu w sprawie praw pasażerów podróżujących drogą morską i po wodach śródlądowych prawa pasażerów zostaną rozszerzone na kolejny rodzaj transportu. Oznacza to, że pasażerowie podróżujący drogą wodną będą korzystali z tych samych podstawowych standardów jakości na obszarze całej Unii – powiedział odpowiedzialny za transport wiceprzewodniczący KE Siim Kallas.


Nowe przepisy zakładają między innymi:

• zagwarantowanie zwrotu kosztów lub transportu alternatywnego w przypadku odwołania usługi transportowej lub opóźnienia wypłynięcia przekraczającego 90 minut,

• właściwą pomoc (w postaci np. zapewnienia przekąski, posiłku, napojów oraz, w razie potrzeby, noclegu do trzech nocy w cenie do 80 euro za noc) w przypadku odwołania usługi transportowej lub opóźnienia wypłynięcia przekraczającego 90 minut,

• rekompensatę finansową wynoszącą od 25 do 50 proc. wartości biletu – w przypadku opóźnienia dopłynięcia lub odwołania rejsu,

• niedyskryminowanie osób niepełnosprawnych lub osób o ograniczonej zdolności ruchowej oraz szczególną bezpłatną pomoc dla tych osób zarówno w terminalach portowych jak i na pokładzie statku, a także rekompensatę finansową za utratę lub zniszczenie ich urządzeń umożliwiających poruszanie się,

• minimalne wymogi dotyczące prawa wszystkich pasażerów do informacji przed rozpoczęciem rejsu i w jego trakcie, a także do informacji ogólnej na temat ich praw w terminalach i na pokładzie statku,

• ustanowienie przez przewoźników i operatorów terminali mechanizmów rozpatrywania zażaleń, dostępnych dla pasażerów,

• ustanowienie niezależnych organów krajowych, które egzekwowałyby stosowanie rozporządzenia i które mogłyby, w razie potrzeby, nakładać kary. Po pozytywnym głosowaniu w Parlamencie Europejskim Rada będzie musiała potwierdzić osiągnięte z Parlamentem porozumienie, aby rozporządzenie mogło być formalnie przyjęte. Wejdzie ono w życie dwa lata po jego przyjęciu.

Wydanie: 3/2010, AKTUALNOŚCI

To też może Cię zainteresować





W najnowszym wydaniu
 





  
Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail