Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie.
Przeczytaj całość , Zamknij to okno informacyjne.


Języki już nie takie obce

Rozmowa z mgr. Jarosławem Bieleckim, Kierownikiem Katedry Języków Obcych w Wyższej Szkole Turystyki i Języków Obcych w Warszawie oraz tłumaczem przysięgłym języka angielskiego.



Jak ocenia Pan poziom znajomości języków obcych wśród kadr w sektorze turystyki?

Uważam, że ten poziom się podniósł w ciągu ostatnich 4–5 lat. Oczywiście istnieją różnice w stopniu opanowania obcej mowy pomiędzy osobami w zależności od sprawowanej funkcji i zawodu wykonywanego w ramach branży. Lepiej jest też w przypadku, gdy dany pracownik posługuje się językiem opartym na schematach wyuczonych z podręczników, notabene dość dobrych. Gdy jednak dana sytuacja wymaga więcej kreatywności i inwencji językowej, pojawiają się już problemy wynikające z braku biegłości językowej. Zazwyczaj bardziej sprawnie radzą sobie z językiem pracownicy sektora zatrudnieni w dużych ośrodkach, a słabiej ci działający w mniejszych miastach czy w agroturystyce.


Które języki są teraz najbardziej rozpowszechnione?

Przewodniczę Komisji Egzaminacyjnej z Języka Angielskiego dla Kandydatów na Przewodników i Pilotów Wycieczek przy Urzędzie Marszałkowskim w Warszawie i z tej perspektywy mogę potwierdzić ogólne przekonanie, że najpopularniejszy jest oczywiście angielski. Ze wszystkich zdających testy przed moją komisją, największą, bo wielokrotnie liczniejszą w stosunku do innych grup stanowią władający językiem Szekspira. Na drugim miejscu natomiast umieściłbym ex aequo hiszpański i niemiecki. Obserwuję stały wzrost zainteresowania tym pierwszym.


A które grupy zawodowe sektora najlepiej mogą się porozumieć z zagranicznymi turystami, piloci i przewodnicy?

Ta grupa jest dość dobrze przygotowana językowo, co potwierdzają wyniki przeprowadzanych przeze mnie egzaminów. Dobry poziom reprezentuje też, ogólnie mówiąc, branża hotelarska, choć tu też są...

Wydanie: 3/2010, EDUKACJA I KARIERA

  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy dwumiesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Bezpłatny biuletyn

Strefa prenumeratora

Nasze serwisy


ProMedia www.pws-promedia.pl    

Hotelarz www.e-hotelarz.pl    

Restauracja www.e-restauracja.com

Rynek Turystyczny www.rynekturystyczny.pl     Polski Jubiler www.polskijubiler.pl    

Nowoczesna Stacja Paliw www.e-stacjapaliw.pl

© ProMedia Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne Polityka prywatności