Jaki stan na stanie?

Po bardzo trudnym dla branży turystycznej roku ubiegłym, w pierwszej połowie 2010 r. pojawiły się oznaki nieznacznego ożywienia zarówno w Polsce, jak i w całej Europie. Europejscy przewoźnicy odnotowali wzrost liczby pasażerów, a hotelarze – gości – czytamy w Raporcie o rynku hotelowym, przygotowanym przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield. Jest on fragmentem raportu „Marketbeat – jesień 2010”.

rt_2010_09-56.jpg

Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, polskie lotniska w trzech pierwszych miesiącach 2010 r. obsłużyły ok. 180 000 pasażerów więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego, a szacunki Instytutu Turystyki mówią o 4% wzroście liczby turystów.


Sytuacja na rynku

Wzmożony ruch turystyczny przełożył się na wyniki hoteli. Wg danych GUS w pierwszym kwartale 2010 r. liczba cudzoziemców korzystających z noclegów w hotelach wzrosła o 6,5%, zaś Polaków o 8,2%. Większemu obłożeniu towarzyszył spadek średnich cen. Z raportu HVS i STR Global dotyczącego Warszawy, gdzie ruch turystów biznesowych jest największy, wynika, że obłożenie hoteli w pierwszym kwartale 2010 r. wyniosło 59%, czyli o 9% więcej w stosunku do roku ubiegłego. Z kolei średnia cena spadła o 9% i wyniosła 282 zł. Tym samym RevPAR (Revenue Per Available Room – przychód na jeden dostępny pokój) utrzymał się na bardzo zbliżonym poziomie. Trzeba zaznaczyć, że są to wyniki głównie markowych hoteli w stolicy, średnie wskaźniki dla miasta są zapewne niższe. Istotna jest jednak zauważalna tendencja wzrostowa, choć o wyraźnym ożywieniu nie możemy jeszcze mówić.


Skąd pieniądze?

Na rynku polskim rośnie liczba banków, które chętnie rozpatrują wnioski o kredytowanie projektów hotelowych, jednak nawet najbardziej przychylne z nich mają bardzo wysokie wymagania względem potencjalnych kredytobiorców: 30−50% wkład własny, rzetelny biznesplan, umowa z operatorem. Trudności z finansowaniem inwestycji zmuszają do poszukiwania innych form...

Wydanie: 5/2010, HOTELE
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail